Houten loopbrug Zwolle staat op zijn plek, treinverkeer hervat

Loopbrug Zwolle
Van maandag 29 april tot en met donderdag 2 mei is er dag en nacht gewerkt om de loopbrug te installeren. Foto via website: bouw.live

Sinds afgelopen week staat er in Zwolle een nieuwe loopbrug over het spoor. Met man en macht is afgelopen weekend gewerkt om de grote houten brugdelen met kranen op hun plek te zetten, zo meldt het vakblad SpoorPro. Hoewel de zogeheten ‘Passerelle’ naar schatting pas in 2025 in gebruik genomen wordt, neemt het imposante bouwwerk nu duidelijk vorm aan.

Op en rond Zwolle is van maandag 29 april tot en met donderdag 2 mei dag en nacht gewerkt door ProRail en aannemer Dura Vermeer. De week begon met het inhijsen van de houten brugdelen. Dit gebeurde met twee grote kranen, die tegelijk aan het werk waren. Het grootste brugdeel van 43 meter lang en 60 ton zwaar was als eerst aan de beurt. Het plaatsen van één ligger duurde circa zeven uur. Woensdag was de laatste ligger aan de beurt.

Door de werkzaamheden konden er tot en met 1 mei geen treinen van NS rijden en waren er op 2 mei nog beperkingen tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en ’t Harde. Ook het regionale treinverkeer van Arriva en Keolis ondervond hinder.

“Een buitendienststelling van Zwolle is uniek”, vertelt Aniek Montoya-Poelhekke, bouwmanager bij ProRail. “Daarom werd op maar liefst elf plekken op en rond Zwolle tegelijk gewerkt. De twaalf houten brugdelen van de Passerelle liggen op hun plek, de perronkappen zijn schoon, viaducten zijn geschilderd en NABO’s zijn aangepakt. Alles is volgens planning verlopen, daar ben ik trots op.”

Over de ‘Passerelle’

De loopbrug bij het station wordt 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog. De constructie moet de binnenstad aan de noordkant van het station gaan verbinden met een nieuw woon- en werkgebied aan de zuidzijde. Hij moet vanaf het voorjaar van 2025 klaar zijn voor de eerste overstekers. De werkzaamheden zijn nu en straks te volgen via de livestream op bouw.live.

Het ontwerp van de brug werd gemaakt door de bedrijven Karres en Brands, ipv Delft, Engineering Office Miebach (DE), de spoorbeheerder ProRail en de gemeente Zwolle. Het Europese naaldhout waaruit de brug bestaat is volgens hen duurzaam.

Zo moet de loopbrug eruit komen te zien. © Illustratie via de gemeente Zwolle

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl

Houten loopbrug Zwolle staat op zijn plek, treinverkeer hervat | Infrasite

Houten loopbrug Zwolle staat op zijn plek, treinverkeer hervat

Loopbrug Zwolle
Van maandag 29 april tot en met donderdag 2 mei is er dag en nacht gewerkt om de loopbrug te installeren. Foto via website: bouw.live

Sinds afgelopen week staat er in Zwolle een nieuwe loopbrug over het spoor. Met man en macht is afgelopen weekend gewerkt om de grote houten brugdelen met kranen op hun plek te zetten, zo meldt het vakblad SpoorPro. Hoewel de zogeheten ‘Passerelle’ naar schatting pas in 2025 in gebruik genomen wordt, neemt het imposante bouwwerk nu duidelijk vorm aan.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl