bruginstorting-lochem-twentekanaal-bam-infra.jpg

Berging dodelijk slachtoffer brugongeval Lochem voltooid

Hulpdiensten naast de bouwplaats op woensdag 21 februari. De boog van de brug ligt op de grond. Die werd eerder op de dag getakeld en is toen waarschijnlijk om nog onduidelijke redenen is losgeraakt en gevallen. ANP / Persbureau Heitink

Hulpdiensten in Lochem hebben op woensdagmiddag het tweede en laatste lichaam geborgen van de dodelijke slachtoffers van het ongeluk bij de brug in aanbouw.

Bij het ongeval raakte een deel van de brug los en viel. Hoe dat kon gebeuren, wordt nog onderzocht. Het lijkt erop dat een boog die door een kraan omhoog werd getakeld om onduidelijke redenen is losgeraakt. Twee mensen die daarnaast op een bouwtoren stonden van zo’n 50 meter hoog, kwamen om het leven. Het lichaam van een van hen bevond zich na het ongeval nog op die toren.

Voor de bergingsoperatie is de hulp ingeroepen van een specialistisch team van de brandweer, het zogeheten Specialisme Technische Hulpverlening (STH). Daarvan zijn er vijf in Nederland. STH-teams zijn gespecialiseerd in onder meer operaties op grote hoogte of waarbij instortingsgevaar dreigt. Ook helpt reddingsgroep USAR (Urban Search and Rescue) bij de bergingsactie. Dat team wordt ingezet als mensen ingesloten of bedolven zijn na een ramp of ongeval.

Een verslaggever van de regionale krant de Stentor, Nieke Hoitink, was bij de bouwplaats toen het ongeluk gebeurde. “De boog hing de hele ochtend in de takels. Ineens klonk een enorme knal. De hele boog begon te slingeren. Toen viel de hele boel naar beneden. De boog sloeg daarbij door de steiger heen. Daar stonden bouwvakkers bovenop. We zagen twee bouwvakkers naar beneden vallen”, zegt zij op de website van de krant.

Nettelhorsterbrug

De hoofdaannemer van de bouw van de zogeheten Nettelhorsterbrug is BAM Infra. Uiteindelijk moet die bijna 136 meter lang en 1.300 ton zwaar worden. De eerste onderdelen kwamen eerder in februari per boot aan op de bouwplaats. Het inhijsen gebeurde voor een deel vandaag, maar dat liep om nog onbekende redenen mis. De opdrachtgever is de provincie Gelderland.

Nettelhorsterbrug
Een illustratie van de Nettelhorsterbrug in aanbouw.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Berging dodelijk slachtoffer brugongeval Lochem voltooid | Infrasite
bruginstorting-lochem-twentekanaal-bam-infra.jpg

Berging dodelijk slachtoffer brugongeval Lochem voltooid

Hulpdiensten naast de bouwplaats op woensdag 21 februari. De boog van de brug ligt op de grond. Die werd eerder op de dag getakeld en is toen waarschijnlijk om nog onduidelijke redenen is losgeraakt en gevallen. ANP / Persbureau Heitink

Hulpdiensten in Lochem hebben op woensdagmiddag het tweede en laatste lichaam geborgen van de dodelijke slachtoffers van het ongeluk bij de brug in aanbouw.

Bij het ongeval raakte een deel van de brug los en viel. Hoe dat kon gebeuren, wordt nog onderzocht. Het lijkt erop dat een boog die door een kraan omhoog werd getakeld om onduidelijke redenen is losgeraakt. Twee mensen die daarnaast op een bouwtoren stonden van zo’n 50 meter hoog, kwamen om het leven. Het lichaam van een van hen bevond zich na het ongeval nog op die toren.

Voor de bergingsoperatie is de hulp ingeroepen van een specialistisch team van de brandweer, het zogeheten Specialisme Technische Hulpverlening (STH). Daarvan zijn er vijf in Nederland. STH-teams zijn gespecialiseerd in onder meer operaties op grote hoogte of waarbij instortingsgevaar dreigt. Ook helpt reddingsgroep USAR (Urban Search and Rescue) bij de bergingsactie. Dat team wordt ingezet als mensen ingesloten of bedolven zijn na een ramp of ongeval.

Een verslaggever van de regionale krant de Stentor, Nieke Hoitink, was bij de bouwplaats toen het ongeluk gebeurde. “De boog hing de hele ochtend in de takels. Ineens klonk een enorme knal. De hele boog begon te slingeren. Toen viel de hele boel naar beneden. De boog sloeg daarbij door de steiger heen. Daar stonden bouwvakkers bovenop. We zagen twee bouwvakkers naar beneden vallen”, zegt zij op de website van de krant.

Nettelhorsterbrug

De hoofdaannemer van de bouw van de zogeheten Nettelhorsterbrug is BAM Infra. Uiteindelijk moet die bijna 136 meter lang en 1.300 ton zwaar worden. De eerste onderdelen kwamen eerder in februari per boot aan op de bouwplaats. Het inhijsen gebeurde voor een deel vandaag, maar dat liep om nog onbekende redenen mis. De opdrachtgever is de provincie Gelderland.

Nettelhorsterbrug
Een illustratie van de Nettelhorsterbrug in aanbouw.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.