Gerrit Krolbrug
'Onacceptabel'

Groningen laaiend over jarenlange vertraging bouw Gerrit Krolbrug

De oude Gerrit Krolbrug na het ongeluk in mei 2021. De beweegbare delen van het kunstwerk werden onherstelbaar beschadigd door een aanvaring van een chemicaliëntanker. ANP / Ingmar Vos / ProNews

De gemeente Groningen heeft de pest in over de vertraging van de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug over het Van Starkenborghkanaal. De oude brug werd twee jaar geleden aangevaren en onherstelbaar beschadigd. Rijkswaterstaat laat een nieuwe brug bouwen om verkeershinder te verminderen, maar de beheerder maakte onlangs bekend dat de verwachte oplevering met tot drie jaar is vertraagd. “Onacceptabel”, zegt de gemeente in een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Van de oude Gerrit Krolbrug bleef na een aanvaring in mei 2021 weinig over. “Een oplossing daarvoor is er nog altijd niet”, aldus de gemeente. “Dagelijks 16.000 fietsers met de fiets aan de hand, trap-op en trap-af, het Van Starkenborghkanaal kruisen. De bereikbaarheid van een heel stadsdeel voor inwoners, scholieren, mensen die minder mobiel zijn, lokaal autoverkeer en agrarisch verkeer is hiermee ernstig verslechterd.”

Vertraging Gerrit Krolbrug

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloot ruim twee jaar terug om tijdelijke maatregelen te treffen voor de verkeerssituatie, maar het blijft lastig om het kanaal over te steken, zegt de gemeente in de nieuwe brief. Als langetermijnoplossing bouwt Rijkswaterstaat een nieuwe brug, maar de beheerder liet onlangs weten dat het project is vertraagd.

Eerst werd gezegd dat de nieuwe brug eind 2026 gereed zou zijn. Inmiddels verwacht Rijkswaterstaat een ingebruikname tussen eind 2027 en eind 2029. Er zou meer tijd nodig zijn voor het ontwerpproces en het afsluiten van nieuwe contracten. Daar neemt de gemeente geen genoegen mee. “Voor een brug midden door de stad is dit niet acceptabel.”

De gemeente roept het ministerie op om meer te communiceren over de planning van het project en verdere vertragingen te voorkomen door bijvoorbeeld stikstofberekeningen met voorrang uit te laten voeren. “Wij verzoeken u alles in het werk te stellen om de vertraging zo klein als mogelijk te houden en te voorkomen dat de planning nog verder uitloopt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.