Ellerhuizerbrug
Leveringsproblemen

Chiptekort vertraagt onderhoud Ellerhuizerbrug, stremming verlengd

De Ellerhuizerbrug in Noordwolde (2006). Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Amersfoort / Documentnummer 518.660

De Ellerhuizerbrug in het Groningse Noordwolde blijft onverwacht lang dicht bij gebrek aan een besturingscomputer. Het onderdeel kan niet afgemaakt worden vanwege problemen in de levering van computerchips, vertelt provinciaal woordvoerder Jan van der Meide tegenover Infrasite. Naar verwachting is het Boterdiep-kanaal onder de brug tot en met juni 2024 dicht voor scheepvaart.

De Ellerhuizerbrug, een Rijksmonument uit 1928, werd in 2020 gestremd voor scheepvaart nadat de steunpunten verzakten. Om de brug te herstellen voerde aannemer Macadam in de afgelopen maanden groot onderhoud uit in opdracht van de provincie Groningen. Wegverkeer tussen Bedum en Groningen wordt op de baan gehouden met een noodbrug ten zuiden van het kunstwerk. Scheepvaart heeft nog steeds geen doorgang. Het plan was om de brug in de komende maanden open te gooien, maar vanwege een leveringsprobleem blijft de klep voorlopig omlaag.

Waar blijft de besturingscomputer?

“De komende weken gaat de Ellerhuizerbrug steeds meer richting de oude vorm, maar door vertraging in de levering van belangrijke technische onderdelen kan de brug nog niet opengesteld worden voor scheepvaart”, maakte de provincie eind vorige week op haar website bekend. “Zonder deze specifieke onderdelen is het niet mogelijk om de brug te bedienen.”

Het gaat om een besturingscomputer (PLC) voor de bediening van de brug, verduidelijkt woordvoerder Jan van der Meide tegenover Infrasite. Het onderdeel wordt geleverd door een externe fabrikant. “Mede door de levering van chips kan de fabrikant het onderdeel niet afmaken. Inmiddels zijn de wachttijden opgelopen tot anderhalf jaar. De brug draait niet totdat de benodigde onderdelen geleverd, geïnstalleerd en getest kunnen worden.” De provincie verwacht dat de stremming tot en met juni aanhoudt.

Kleine kans van slagen

Met de onderhoudsopgave is meer dan 2,1 miljoen euro gemoeid. Aan de uitvoering ging een uitgebreide planningsfase vooraf. Toch komen de leveringsproblemen pas nu aan het licht. Waarom? “Ten tijde van de planningsfase was de leveringszekerheid groter en speelde dit probleem niet”, zegt Van der Meide. Naar eigen zeggen zoekt de provincie een alternatief om de brug eerder operationeel te krijgen, maar volgens de woordvoerder “is de kansrijkheid minimaal”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Chiptekort vertraagt onderhoud Ellerhuizerbrug, stremming verlengd | Infrasite
Ellerhuizerbrug
Leveringsproblemen

Chiptekort vertraagt onderhoud Ellerhuizerbrug, stremming verlengd

De Ellerhuizerbrug in Noordwolde (2006). Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Amersfoort / Documentnummer 518.660

De Ellerhuizerbrug in het Groningse Noordwolde blijft onverwacht lang dicht bij gebrek aan een besturingscomputer. Het onderdeel kan niet afgemaakt worden vanwege problemen in de levering van computerchips, vertelt provinciaal woordvoerder Jan van der Meide tegenover Infrasite. Naar verwachting is het Boterdiep-kanaal onder de brug tot en met juni 2024 dicht voor scheepvaart.

De Ellerhuizerbrug, een Rijksmonument uit 1928, werd in 2020 gestremd voor scheepvaart nadat de steunpunten verzakten. Om de brug te herstellen voerde aannemer Macadam in de afgelopen maanden groot onderhoud uit in opdracht van de provincie Groningen. Wegverkeer tussen Bedum en Groningen wordt op de baan gehouden met een noodbrug ten zuiden van het kunstwerk. Scheepvaart heeft nog steeds geen doorgang. Het plan was om de brug in de komende maanden open te gooien, maar vanwege een leveringsprobleem blijft de klep voorlopig omlaag.

Waar blijft de besturingscomputer?

“De komende weken gaat de Ellerhuizerbrug steeds meer richting de oude vorm, maar door vertraging in de levering van belangrijke technische onderdelen kan de brug nog niet opengesteld worden voor scheepvaart”, maakte de provincie eind vorige week op haar website bekend. “Zonder deze specifieke onderdelen is het niet mogelijk om de brug te bedienen.”

Het gaat om een besturingscomputer (PLC) voor de bediening van de brug, verduidelijkt woordvoerder Jan van der Meide tegenover Infrasite. Het onderdeel wordt geleverd door een externe fabrikant. “Mede door de levering van chips kan de fabrikant het onderdeel niet afmaken. Inmiddels zijn de wachttijden opgelopen tot anderhalf jaar. De brug draait niet totdat de benodigde onderdelen geleverd, geïnstalleerd en getest kunnen worden.” De provincie verwacht dat de stremming tot en met juni aanhoudt.

Kleine kans van slagen

Met de onderhoudsopgave is meer dan 2,1 miljoen euro gemoeid. Aan de uitvoering ging een uitgebreide planningsfase vooraf. Toch komen de leveringsproblemen pas nu aan het licht. Waarom? “Ten tijde van de planningsfase was de leveringszekerheid groter en speelde dit probleem niet”, zegt Van der Meide. Naar eigen zeggen zoekt de provincie een alternatief om de brug eerder operationeel te krijgen, maar volgens de woordvoerder “is de kansrijkheid minimaal”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.