350 MILJOEN

TriAX wint aanbesteding knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam

Artist Impression Zuidas TriAX Consortium

De aanbieding van het consortium TriAX (Dura Vermeer Divisie Infra, Heijmans Infra en BESIX) is in de aanbesteding van de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam als beste beoordeeld. Deze voorlopige gunning aan TriAX markeert voor Zuidasdok een nieuwe fase: de start van de verbreding van een van de drukste snelwegen van Nederland, de A10 Zuid.  

De vernieuwing van de A10 Zuid start met een grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten wordt vanaf dit knooppunt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van vier naar zes per rijrichting. Om dit mogelijk te maken worden veertien viaducten aangepakt en wordt een geheel nieuwe fly-over gebouwd van de A10 Zuid naar de A4.

Snelwegtunnel

De Schinkelbrug die nu nog uit vijf beweegbare bruggen bestaat, krijgt er drie beweegbare bruggen bij. Aan de zuidelijke, buitenste brug komt een nieuw fietspad over De Nieuwe Meer. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen. Ook wordt stiller asfalt gebruikt. De noordelijke toerit S108 wordt verplaatst om alvast ruimte te maken voor de snelwegtunnel. Verkeer rijdt straks voor Tripolis langs de A10 op, wat moet leiden tot een betere en veilige doorstroming.

Vervolgens gaat de A10 Zuid in het hart van de Zuidas ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.

Bouwruimte

Een van de grote uitdagingen tijdens de uitvoering is de zeer beperkte bouwruimte in combinatie met het grote aantal weggebruikers, OV-reizigers en schepen dat gebruik moet kunnen blijven maken van de infrastructuur op en rondom knooppunt De Nieuwe Meer. Bouwcombinatie TriAX bedacht slimme uitvoeringsmethoden om de hinder voor de bedrijven en omwonenden te beperken en de werkzaamheden binnen de geringe, beschikbare ruimte te realiseren.

Nadat de zogeheten Alcatel periode is verstreken, kan worden overgegaan tot de definitieve gunning. De opdracht heeft een contractwaarde van circa 350 miljoen euro. De voorbereidende werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2023. Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik. De eerste fase van de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer bestaat uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen.

Prijs-kwaliteit

Projectmanager Ferdinand Bockhoudt: ‘We hebben twee kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen gekregen na een aanbesteding die goed en volgens planning is verlopen. De inschrijving van TriAX heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. We kijken met groot enthousiasme uit naar de samenwerking en we staan in de startblokken om snel te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zuidasdok werkt vanaf nu aan station Amsterdam-Zuid én aan de weg.’

De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland.

Auteur: Bart Oosterveld

TriAX wint aanbesteding knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam | Infrasite
350 MILJOEN

TriAX wint aanbesteding knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam

Artist Impression Zuidas TriAX Consortium

De aanbieding van het consortium TriAX (Dura Vermeer Divisie Infra, Heijmans Infra en BESIX) is in de aanbesteding van de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam als beste beoordeeld. Deze voorlopige gunning aan TriAX markeert voor Zuidasdok een nieuwe fase: de start van de verbreding van een van de drukste snelwegen van Nederland, de A10 Zuid.  

De vernieuwing van de A10 Zuid start met een grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten wordt vanaf dit knooppunt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van vier naar zes per rijrichting. Om dit mogelijk te maken worden veertien viaducten aangepakt en wordt een geheel nieuwe fly-over gebouwd van de A10 Zuid naar de A4.

Snelwegtunnel

De Schinkelbrug die nu nog uit vijf beweegbare bruggen bestaat, krijgt er drie beweegbare bruggen bij. Aan de zuidelijke, buitenste brug komt een nieuw fietspad over De Nieuwe Meer. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen. Ook wordt stiller asfalt gebruikt. De noordelijke toerit S108 wordt verplaatst om alvast ruimte te maken voor de snelwegtunnel. Verkeer rijdt straks voor Tripolis langs de A10 op, wat moet leiden tot een betere en veilige doorstroming.

Vervolgens gaat de A10 Zuid in het hart van de Zuidas ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.

Bouwruimte

Een van de grote uitdagingen tijdens de uitvoering is de zeer beperkte bouwruimte in combinatie met het grote aantal weggebruikers, OV-reizigers en schepen dat gebruik moet kunnen blijven maken van de infrastructuur op en rondom knooppunt De Nieuwe Meer. Bouwcombinatie TriAX bedacht slimme uitvoeringsmethoden om de hinder voor de bedrijven en omwonenden te beperken en de werkzaamheden binnen de geringe, beschikbare ruimte te realiseren.

Nadat de zogeheten Alcatel periode is verstreken, kan worden overgegaan tot de definitieve gunning. De opdracht heeft een contractwaarde van circa 350 miljoen euro. De voorbereidende werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2023. Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik. De eerste fase van de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer bestaat uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen.

Prijs-kwaliteit

Projectmanager Ferdinand Bockhoudt: ‘We hebben twee kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen gekregen na een aanbesteding die goed en volgens planning is verlopen. De inschrijving van TriAX heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. We kijken met groot enthousiasme uit naar de samenwerking en we staan in de startblokken om snel te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zuidasdok werkt vanaf nu aan station Amsterdam-Zuid én aan de weg.’

De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland.

Auteur: Bart Oosterveld