Start proeven snelheidsbegrenzer en camerasystemen

Den Haag – Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat gaf op maandag 19 juni 2006 de aftrap voor twee projecten in het kader van verkeersveiligheid. Het gaat om snelheidsbeperking van bestelauto’s en nieuwe zichtveldverbeterende systemen waaronder camera’s op vrachtwagens.

Samen met de brancheorganisaties en met behulp van nieuwe technische ontwikkelingen start Verkeer en Waterstaat een pilot met een nieuwe vorm van snelheidsbeperking, de zogenaamde snelheidsmonitor. Deze begrenst de maximale snelheid, ondersteunt de bestuurder en geeft de ondernemer inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs.

Snelheidsbeperking van bestelverkeer is een onderdeel van een convenant dat de minister in 2005 heeft ondertekend met de EVO, TLN en KNV. De pilot duurt tot 31 januari 2007. In totaal worden 120 bestelauto’s uitgerust met de techniek, waaronder ook 17 van Verkeer en Waterstaat

Vanuit Europa is er vanaf 2007 regelgeving van kracht voor alle nieuwe vrachtauto’s, waardoor er in heel Europa alleen nog nieuwe vrachtauto’s worden afgeleverd die zijn voorzien van óf een extra voorzichtspiegel óf een camerasysteem. Om het aantal slachtoffers van ongevallen met afslaand vrachtverkeer verder te doen dalen heeft Verkeer en Waterstaat samen met de branche een groot demonstratieproject opgezet om te kijken hoe camerasystemen en voorzichtspiegels in de praktijk werken. In totaal worden 150 vrachtwagens uitgerust met één van beide systemen. De pilot duurt een jaar en wordt daarna geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Start proeven snelheidsbegrenzer en camerasystemen | Infrasite

Start proeven snelheidsbegrenzer en camerasystemen

Den Haag – Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat gaf op maandag 19 juni 2006 de aftrap voor twee projecten in het kader van verkeersveiligheid. Het gaat om snelheidsbeperking van bestelauto’s en nieuwe zichtveldverbeterende systemen waaronder camera’s op vrachtwagens.

Samen met de brancheorganisaties en met behulp van nieuwe technische ontwikkelingen start Verkeer en Waterstaat een pilot met een nieuwe vorm van snelheidsbeperking, de zogenaamde snelheidsmonitor. Deze begrenst de maximale snelheid, ondersteunt de bestuurder en geeft de ondernemer inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs.

Snelheidsbeperking van bestelverkeer is een onderdeel van een convenant dat de minister in 2005 heeft ondertekend met de EVO, TLN en KNV. De pilot duurt tot 31 januari 2007. In totaal worden 120 bestelauto’s uitgerust met de techniek, waaronder ook 17 van Verkeer en Waterstaat

Vanuit Europa is er vanaf 2007 regelgeving van kracht voor alle nieuwe vrachtauto’s, waardoor er in heel Europa alleen nog nieuwe vrachtauto’s worden afgeleverd die zijn voorzien van óf een extra voorzichtspiegel óf een camerasysteem. Om het aantal slachtoffers van ongevallen met afslaand vrachtverkeer verder te doen dalen heeft Verkeer en Waterstaat samen met de branche een groot demonstratieproject opgezet om te kijken hoe camerasystemen en voorzichtspiegels in de praktijk werken. In totaal worden 150 vrachtwagens uitgerust met één van beide systemen. De pilot duurt een jaar en wordt daarna geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat