Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2018



54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg




Met zogenaamde valgewicht deflectiemetingen wordt de komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart gebracht. Op ongeveer 2.700 km snelweg wordt met een langzaam bewegende colonne om de 50 m een meting verricht.

Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal, zodat Rijkswaterstaat tijdig kan beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. De metingen worden uitgevoerd door de bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens.

Valgewicht deflectiemeting
'Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd', zegt Coördinerend Specialist verhardingen Petra Paffen van Rijkswaterstaat. 'We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging - ook wel deflectie - van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.' In 2016 en 2017 heeft Rijkswaterstaat ook getest met andere meetmethoden. Hieruit is naar voren gekomen dat valgewicht deflectiemetingen het meest geschikt zijn om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen.

Efficiënte planning van onderhoud en vervanging
Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren. Dat zorgt voor een efficiëntere planning zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

In 2016 werden er bij wijze van proef vrachtwagens ingezet om te bepalen of ze de draagkracht van het hele hoofdwegennet in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Verkeershinder door deflectiemeting beperken
De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5km/h voortbeweegt. Om de 50 m wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht








[Banners]