Maeslantkering
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017



Verificatiesluiting Europoortkering in komend stormseizoen mogelijk




In 2007 werd de eerste verificatiesluiting uitgevoerd. De Europoortkering werd toen tijdens een flinke storm gesloten bij een sluitpeil dat 40 cm lager was dan het officiële sluitcriterium. Het komende stormseizoen gaat dit mogelijk weer gebeuren. Tijdens een zogenaamde verificatiesluiting oefent Rijkswaterstaat het sluiten van de keringen onder stormcondities.

Oefenen onder stormcondities
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft in mei 2016 besloten om elke 7 jaar een verificatiesluiting bij de Europoortkering uit te voeren als er in de afgelopen 7 jaar geen echte stormsluiting, op basis van de officiële sluitcriteria, heeft plaats gevonden. Met een verificatiesluiting oefent het operationele team het sluiten van de keringen onder stormcondities. Zo houden we deze specifieke kennis en kunde op peil en borgen we de veiligheid van 2.000.000 Nederlanders. De verificatiesluiting staat los van de jaarlijkse functioneringssluiting die zaterdag 9 september plaatsvond.

Sluitpeil tijdelijk verlaagd
Rijkswaterstaat verlaagt het officiële sluitpeil van de Europoortkering vanaf 1 oktober 2017. Dit betekent dat de kering sluit bij 2.60m in plaats van 3.00m boven NAP bij Rotterdam en/of 2.30m in plaats van 2.90m boven NAP bij Dordrecht. De datum van de verificatiesluiting is afhankelijk van de weersomstandigheden. Een waterstand van +2.60m NAP of hoger te Rotterdam en/of 2.30m NAP of hoger te Dordrecht komt ongeveer eens per 2 jaar voor. De kans is daarmee reëel dat Rijkswaterstaat dit jaar of volgend jaar de verificatiesluiting uitvoert, maar zeker is dat niet. Zodra de verificatiesluiting heeft plaatsgevonden geldt het officiële sluitcriterium weer. Ook vorig jaar stond de verificatiesluiting op de planning maar waren de weersomstandigheden dermate dat het niet tot een sluiting kwam.

Stremming scheepvaart
Indien de Europoortkering dicht gaat vanwege de verificatiesluiting betekent dit een tijdelijke stremming van het doorgaande scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal. Hoe lang die stremming duurt, hangt af van het verloop van de storm.

Meer informatie van de redactie
Lees op Infrasite het bericht uit 2007 Functioneringssluiting Europoortkering succesvol



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Maritieme sector tekent voor duurzame toekomst
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
'Groene Loper' uit voor de koning bij project A2 Maastricht
Nieuwsbericht
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles bouw stabiel
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht








[Banners]