Maeslantkering
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-09-2017



Verificatiesluiting Europoortkering in komend stormseizoen mogelijk




In 2007 werd de eerste verificatiesluiting uitgevoerd. De Europoortkering werd toen tijdens een flinke storm gesloten bij een sluitpeil dat 40 cm lager was dan het officiële sluitcriterium. Het komende stormseizoen gaat dit mogelijk weer gebeuren. Tijdens een zogenaamde verificatiesluiting oefent Rijkswaterstaat het sluiten van de keringen onder stormcondities.

Oefenen onder stormcondities
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft in mei 2016 besloten om elke 7 jaar een verificatiesluiting bij de Europoortkering uit te voeren als er in de afgelopen 7 jaar geen echte stormsluiting, op basis van de officiële sluitcriteria, heeft plaats gevonden. Met een verificatiesluiting oefent het operationele team het sluiten van de keringen onder stormcondities. Zo houden we deze specifieke kennis en kunde op peil en borgen we de veiligheid van 2.000.000 Nederlanders. De verificatiesluiting staat los van de jaarlijkse functioneringssluiting die zaterdag 9 september plaatsvond.

Sluitpeil tijdelijk verlaagd
Rijkswaterstaat verlaagt het officiële sluitpeil van de Europoortkering vanaf 1 oktober 2017. Dit betekent dat de kering sluit bij 2.60m in plaats van 3.00m boven NAP bij Rotterdam en/of 2.30m in plaats van 2.90m boven NAP bij Dordrecht. De datum van de verificatiesluiting is afhankelijk van de weersomstandigheden. Een waterstand van +2.60m NAP of hoger te Rotterdam en/of 2.30m NAP of hoger te Dordrecht komt ongeveer eens per 2 jaar voor. De kans is daarmee reëel dat Rijkswaterstaat dit jaar of volgend jaar de verificatiesluiting uitvoert, maar zeker is dat niet. Zodra de verificatiesluiting heeft plaatsgevonden geldt het officiële sluitcriterium weer. Ook vorig jaar stond de verificatiesluiting op de planning maar waren de weersomstandigheden dermate dat het niet tot een sluiting kwam.

Stremming scheepvaart
Indien de Europoortkering dicht gaat vanwege de verificatiesluiting betekent dit een tijdelijke stremming van het doorgaande scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal. Hoe lang die stremming duurt, hangt af van het verloop van de storm.

Meer informatie van de redactie
Lees op Infrasite het bericht uit 2007 Functioneringssluiting Europoortkering succesvol



Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht








[Banners]