Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-08-2017



Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië




Het goederenvervoer per spoor van en naar Nederland is in 2016 toegenomen tot ruim 37 miljoen ton. Dat is 2,3 procent meer dan in 2015. Van en naar Italië, België, Oostenrijk en Tsjechië namen de goederenstromen toe, terwijl het spoorvervoer met Duitsland, Frankrijk en Zwitserland juist minder werd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Zo’n twee derde van het grensoverschrijdend goederenvervoer per spoor komt van of gaat naar Duitsland. Italië is na Duitsland de belangrijkste vervoerspartner, met een aandeel van ruim 15 procent. Bij spoorvervoer naar Nederland (de aanvoer) is 26 procent van de lading afkomstig uit Italië. Italië is het enige land in Europa waar vanuit Nederland meer goederen per spoor dan via de weg of binnenvaart naar worden vervoerd.

Spoorvervoer richting Italië gegroeid
Tussen Nederland en Italië worden steeds meer goederen per trein vervoerd. Tussen 2010 en 2016 is het spoorvervoer vanuit Nederland naar Italië met ruim twee derde toegenomen. In 2010 ging nog evenveel gewicht aan goederen via de weg als via het spoor. Vanaf 2011 nam het transport via spoor alleen maar toe, terwijl het vervoer over de weg stabiel bleef. Van het totale grensoverschrijdende wegvervoer vanuit Nederland gaat slechts 3,6 procent naar Italië.

Vanuit Italië veel zeecontainers via spoor
Een goede spoorverbinding en voldoende vracht (zowel heen als terug) zijn belangrijke factoren om een spoordienst rendabel te laten zijn. Voor elke 100 ton die in 2016 per spoor naar Italië werd vervoerd, kwam 83 ton terug. Het ging vrijwel alleen om goederen in zeecontainers: 95 procent van de retourvracht bestond daaruit.

De meeste goederen die vanuit Nederland naar Italië gaan worden in het noorden van Italië gelost. Ruim 80 procent van alle goederen had een van de drie noordelijke regio’s Lombardije (Milaan), Veneto (Verona en Venetië) en Emilia-Romagna (Bologna) als eindbestemming. Zo’n 57 procent van alle goederen ging naar Lombardije.



Deel dit artikel:                   





Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting
Ambitie N33 Midden: volledig energieneutrale rijksweg
Nieuwsbericht
Circulaire economie weer een stapje dichterbij
Nieuwsbericht
SWARCO verkeersregelkundige ITS applicaties met open source tooling
Weblogposting
SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN norm 3384 met intergroentijden
Weblogposting
Rotterdams verkeerslicht wijst op gevaren gebruik mobieltje op de fiets
Nieuwsbericht
Poortjes Amsterdam Centraal dicht
Nieuwsbericht








[Banners]