Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2017



Belangrijke stap op weg naar autonoom varen in de binnenvaart

Bron: TNO



In het kader van het TKI Dinalog programma gaat een samenwerkingsverband van TNO, Marin, TU Delft, BLN-Schuttevaer, BTB, DAMEN en 10 binnenvaartondernemers een belangrijke bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van autonoom varen.

Autonoom varen is één van de speerpunten van zowel de Topsector Water als de Topsector Logistiek. Naar verwachting kan autonoom varen bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten. Al deze factoren dragen bij aan een sterkere concurrentiepositie van de binnenvaart.
Versnellen van innovatie

In dit TKI Dinalog project werken de projectpartners samen om aan de hand van verschillende scheepstypes in verschillende marktsegmenten (droge bulkvaart, containervaart en tankvaart) zicht te krijgen op de potentie en mogelijke commerciële hindernissen van autonoom varen voor de binnenvaart.

De Topsector Water werkt aan kennisontwikkeling op een aantal technische onderwerpen zoals scheepsontwerp en nautische afhandeling. Dit project richt zich op het onderzoeken van de impact van autonoom varen op de logistiek en een uitwerking van de economische dynamiek voor betrokken bedrijven. Uit ervaringen met de ontwikkeling van autonoom rijden (truck platooning) is bekend dat een goed begrip van de business case en de logistieke aspecten de innovatie kan versnellen.

Toekomstperspectief
TNO Maritiem & Offshore is zeer actief op het gebied van autonoom varen. Volgens Maurits Huisman, als business developer werkzaam bij TNO, is autonoom varen een belangrijk thema voor TNO en voor Nederland als maritieme natie.

“Het toekomstperspectief autonoom varen is opgenomen in de Blauwe Route van de Nationale Wetenschapsagenda, als oplossingsrichting voor het veiliger maken van de scheepvaart en vaarwegen. Daarvoor zijn geavanceerde sensoren, systemen, big data analyse en ontwerpmethodieken nodig. TNO heeft reeds veel kennis over deze onderwerpen ontwikkeld en wil deze graag inzetten voor de maritieme sector", aldus Huisman. Organisaties met interesse in deze ontwikkelingen kunnen zich bij hem melden.



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]