Dijklichaam - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-03-2017



2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln

Bron: Movares



Movares heeft een redelijk jaar achter de rug, met een bedrijfsresultaat van € 4,9 miljoen. Daarmee ligt het resultaat lager dan in voorgaande jaren. In 2016 hadden we in een deel van onze markt te kampen met lastige marktomstandigheden, waardoor onze bedrijfsopbrengsten daalden met € 3,7 miljoen. Van een omzetgroei zoals we die de afgelopen jaren in de voor ons nieuwere markten hebben gerealiseerd, was in 2016 geen sprake. Die bedrijfs­opbrengst daalde met € 9,1 miljoen. In de railmarkt was er in 2016 daarentegen sprake van een stijgende omzet. De totale bedrijfsopbrengsten van Movares over 2016 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 129,3 miljoen en zijn daarmee € 3,7 miljoen lager dan de bedrijfs­opbrengsten in 2015. De toegevoegde waarde is eveneens gedaald en komt € 2,1 miljoen lager uit dan in 2015.

De orderintake is in 2016 heel goed geweest, zodanig zelfs dat er sprake is van een stijging van het opdrachtvolume van 15% ten opzichte van het volume in 2015. De orderportefeuille is daarmee goed gevuld en dat biedt een goede uitgangspositie voor 2017.

Vernieuwend
Een specialistisch bedrijf als Movares moet zich onderscheiden door blijvend vernieuwend bezig te zijn. Alle medewerkers van het bedrijf krijgen de kans om bij onze Innovatiestudio’s voorstellen in te dienen. Bij de uitwerking zoeken we vaak samenwerking met andere partijen. Deze aanpak combineert praktische bruikbaarheid voor onze klanten met enthousiasme van onze medewerkers en is al een aantal jaren zeer succesvol. In 2016 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld. Het ging hierbij o.a. om nieuwe manieren om dijken te stabiliseren, doorontwikkelingen op gebied van topologisch ontwerpen, mobiliteitssimulaties en virtueel testen.

Naar analogie van de Innovatiestudio’s zijn in 2015 Businessstudio’s ingericht om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. In 2016 zijn er onder andere successen geboekt op het vakgebied van systeemintegratie en dynamica en het slim toetsen van dijkvakken. Ook in het toepassen van virtual reality, augmented reality en mixed reality in simulaties zijn we succesvol geweest. Een voorbeeld hiervan is het toepassen van crowd simulatie. In 2016 zijn hiermee doorstroomscenario’s uitgewerkt voor de Oostlijn in Amsterdam en de Apenheul in Arnhem.

Movares 10 jaar
In 2016 hebben ons 10-jarig bestaan gevierd. In 2006 hebben we als bedrijf het besluit genomen om ons te gaan verbreden op de mobiliteits- en inframarkt. Tot dat moment hadden we ons specifiek gericht op de railinframarkt. Daarmee werden klanten als gemeentes, provincies, waterschappen, GWW-aannemers, Rijkswaterstaat, TenneT en energiebedrijven belangrijker voor Movares. Dit besluit heeft grote gevolgen gehad: een belangrijk deel van onze omzet komt anno 2016 uit die nieuwe klantgroepen. Alle reden dus om ons 10-jarig bestaan niet ongemerkt voorbij te laten gaan. We hebben een evenement over de implementatie van de Marktvisie georganiseerd voor onze relaties en voor onze medewerkers hebben we geweldig feest gegeven.

Ambitieuze agenda
Voor 2017 hebben we een ambitieuze agenda. Het doel is groeien in toegevoegde waarde en winstgevendheid en, als logisch gevolg daarvan, in aantallen medewerkers. We hebben extra specialisten nodig om een trekkersrol te vervullen in bepaalde marktsegmenten en jonge talenten op te leiden tot vakspecialist.

We willen als bedrijf kwalitatief goed presteren met hoogwaardig advieswerk resulterend in een goed rendement. Zo blijven we een aantrekkelijk bedrijf voor onze klanten en onze medewerkers. Deze laatsten hebben overigens 70% van onze certificaten van aandelen in handen en zijn daarmee mede-eigenaar van Movares. Dit gegeven is symbolisch voor het ondernemerschap en de betrokkenheid van onze mensen bij het realiseren van hun en onze ambities.

Het Jaarbericht over 2016 van advies- en ingenieursbureau Movares kunt u vinden op: http://jaarbericht.movares.nl/jaarbericht-2016



Deel dit artikel:                   





Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht








[Banners]