Dijklichaam - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-03-2017



2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln

Bron: Movares



Movares heeft een redelijk jaar achter de rug, met een bedrijfsresultaat van € 4,9 miljoen. Daarmee ligt het resultaat lager dan in voorgaande jaren. In 2016 hadden we in een deel van onze markt te kampen met lastige marktomstandigheden, waardoor onze bedrijfsopbrengsten daalden met € 3,7 miljoen. Van een omzetgroei zoals we die de afgelopen jaren in de voor ons nieuwere markten hebben gerealiseerd, was in 2016 geen sprake. Die bedrijfs­opbrengst daalde met € 9,1 miljoen. In de railmarkt was er in 2016 daarentegen sprake van een stijgende omzet. De totale bedrijfsopbrengsten van Movares over 2016 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 129,3 miljoen en zijn daarmee € 3,7 miljoen lager dan de bedrijfs­opbrengsten in 2015. De toegevoegde waarde is eveneens gedaald en komt € 2,1 miljoen lager uit dan in 2015.

De orderintake is in 2016 heel goed geweest, zodanig zelfs dat er sprake is van een stijging van het opdrachtvolume van 15% ten opzichte van het volume in 2015. De orderportefeuille is daarmee goed gevuld en dat biedt een goede uitgangspositie voor 2017.

Vernieuwend
Een specialistisch bedrijf als Movares moet zich onderscheiden door blijvend vernieuwend bezig te zijn. Alle medewerkers van het bedrijf krijgen de kans om bij onze Innovatiestudio’s voorstellen in te dienen. Bij de uitwerking zoeken we vaak samenwerking met andere partijen. Deze aanpak combineert praktische bruikbaarheid voor onze klanten met enthousiasme van onze medewerkers en is al een aantal jaren zeer succesvol. In 2016 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld. Het ging hierbij o.a. om nieuwe manieren om dijken te stabiliseren, doorontwikkelingen op gebied van topologisch ontwerpen, mobiliteitssimulaties en virtueel testen.

Naar analogie van de Innovatiestudio’s zijn in 2015 Businessstudio’s ingericht om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. In 2016 zijn er onder andere successen geboekt op het vakgebied van systeemintegratie en dynamica en het slim toetsen van dijkvakken. Ook in het toepassen van virtual reality, augmented reality en mixed reality in simulaties zijn we succesvol geweest. Een voorbeeld hiervan is het toepassen van crowd simulatie. In 2016 zijn hiermee doorstroomscenario’s uitgewerkt voor de Oostlijn in Amsterdam en de Apenheul in Arnhem.

Movares 10 jaar
In 2016 hebben ons 10-jarig bestaan gevierd. In 2006 hebben we als bedrijf het besluit genomen om ons te gaan verbreden op de mobiliteits- en inframarkt. Tot dat moment hadden we ons specifiek gericht op de railinframarkt. Daarmee werden klanten als gemeentes, provincies, waterschappen, GWW-aannemers, Rijkswaterstaat, TenneT en energiebedrijven belangrijker voor Movares. Dit besluit heeft grote gevolgen gehad: een belangrijk deel van onze omzet komt anno 2016 uit die nieuwe klantgroepen. Alle reden dus om ons 10-jarig bestaan niet ongemerkt voorbij te laten gaan. We hebben een evenement over de implementatie van de Marktvisie georganiseerd voor onze relaties en voor onze medewerkers hebben we geweldig feest gegeven.

Ambitieuze agenda
Voor 2017 hebben we een ambitieuze agenda. Het doel is groeien in toegevoegde waarde en winstgevendheid en, als logisch gevolg daarvan, in aantallen medewerkers. We hebben extra specialisten nodig om een trekkersrol te vervullen in bepaalde marktsegmenten en jonge talenten op te leiden tot vakspecialist.

We willen als bedrijf kwalitatief goed presteren met hoogwaardig advieswerk resulterend in een goed rendement. Zo blijven we een aantrekkelijk bedrijf voor onze klanten en onze medewerkers. Deze laatsten hebben overigens 70% van onze certificaten van aandelen in handen en zijn daarmee mede-eigenaar van Movares. Dit gegeven is symbolisch voor het ondernemerschap en de betrokkenheid van onze mensen bij het realiseren van hun en onze ambities.

Het Jaarbericht over 2016 van advies- en ingenieursbureau Movares kunt u vinden op: http://jaarbericht.movares.nl/jaarbericht-2016



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]