Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-03-2017



Werkzaamheden bij sluis III Wilhelminakanaal weer opgestart




Aannemer Heijmans-Boskalis heeft de werkzaamheden voor de verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal in januari 2017 weer gestart. Het gaat om werkzaamheden op en nabij de nieuwe sluis III.

Rijkswaterstaat en aannemer Heijmans-Boskalis hebben de afgelopen maanden gebruikt om het ontwerp voor het kanaal tussen de sluizen II en III en een deel van de nieuwe sluis lll aan te passen. Dit komt omdat het waterpeil in het kanaal als gevolg van de grondwaterstandproblematiek niet met 2,55 m wordt verlaagd, maar met 30 cm. Het ontwerp is aangepast om ervoor te zorgen dat schepen vanaf 1 oktober zonder problemen door de nieuwe sluis III kunnen varen. De oude sluis II blijft voorlopig in gebruik. Naast het aanpassen van het ontwerp is deze periode gebruikt om nieuwe vergunningen aan te vragen.

Afbouw
Na afronding van het ontwerp en de benodigde nieuwe vergunningen is de aannemer in januari 2017 gestart met de eerste aanpassingen aan het Wilhelminakanaal. Op de hellingen van de oevers wordt met hulp van een kraanschip steenbestorting aangebracht. Dit schip ligt in het al verbrede en verdiepte gedeelte van het kanaal. Deze werkzaamheden leveren geen hinder op voor de scheepvaart. In februari is de aannemer begonnen met de verdere afbouw van de nieuwe sluis III, de aanleg van de zwaaikom, het verbreden en verdiepen van het kanaal tussen sluis II en sluis III en de aanleg van het fietspad. De nieuwe sluis kan naar verwachting in oktober in gebruik worden genomen. De overige werkzaamheden zijn in november klaar.

Fietspad
Het fietspad wordt in fasen opgeleverd. Het gedeelte tussen sluis II en het Poseidonpad is eind april gereed. Het deel tot sluis III kan vanaf november worden gebruikt. Ter hoogte van de sluis zal dan nog een kleine omleiding zijn. Dat stuk bij de sluis is in december klaar.

Sluis III
Bij de nieuwe sluis III past de aannemer voornamelijk de bastions - de constructies ten westen van het sluishoofd - aan om deze geschikt te maken voor klasse II-scheepvaart bij een waterstandsdaling van 30 cm. De werkzaamheden bestaan daarnaast uit het uitvoeren van testen in verband met de ingebruikname van de nieuwe sluis III. Daarna verwijderen we het tijdelijke remmingwerk; een constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze de sluis naderen of dreigen aan te varen. Verlagen we het kanaalpeil tussen de sluizen II en III met 30 cm en stellen we de oude sluis III definitief buiten gebruik. Ook wordt een drijvende steiger aangebracht voor de beroepsvaart en een steiger voor de pleziervaart. Deze werkzaamheden duren tot medio oktober.

Hinder
Voor omwonenden betekent dit dat na een periode van relatieve rust de activiteiten weer zullen toenemen. De werkzaamheden vinden normaal gesproken plaats tijdens de reguliere werktijden: van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 17.00 uur. Voor de scheepvaart betekenen de werkzaamheden dat het Wilhelminakanaal in 2017 2 keer wordt afgesloten. Van maandag 19 juni tot en met zondag 2 juli is het kanaal gestremd om bodembescherming onder de bruggen aan te brengen en duikinspecties uit te voeren. Van zondag 17 september tot en met zaterdag 30 september is het kanaal gestremd om de nieuwe sluis III klaar te maken voor ingebruikname en de oude sluis III buiten gebruik te nemen. Ook dan is er geen scheepvaart mogelijk.

Klasse VI-schepen
Als alle werkzaamheden in november 2017 zijn afgerond, is het Wilhelminakanaal toegankelijk voor klasse II-schepen. Om het kanaal ook bevaarbaar te maken voor grotere schepen - zogenaamde klasse IV-schepen - doen we op dit moment nog nader onderzoek. In september hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant het principebesluit genomen om sluis II te herbouwen, waardoor deze sluis geschikt wordt gemaakt voor grotere schepen en het waterpeil niet met 2,55 m hoeft te dalen. Wel onderzoekt het ministerie op dit moment nog alternatieve oplossingen. Als deze onderzoeken zijn afgerond, nemen de betrokken partijen een definitief besluit.


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]