Mijlpaal station Breda: nieuwe reizigerspassage helemaal opengesteld

Foto: Ivo Ketelaar

Na vier jaar bouwen, kunnen mensen weer van noord (Belcrumzijde) naar zuid (centrumzijde) door het station in Breda. Vrijdagochtend 24 juni 2016 zijn de laatste bouwhekken verwijderd en werden er Snelle Jelle’s uitgedeeld aan de vroege reizigers om met hen de snelle doorsteek te vieren.

Op 1 maart 2013 ging het oude station in Breda op slot. Het moest tegen de vlakte om plaats te maken voor de nieuwbouw. Om de perrons te bereiken konden mensen vanaf dat moment gebruik maken van een tijdelijke loopbrug van circa 12 meter hoog. Met 76 treden een behoorlijke klim. Voor sommige mensen een welkome conditietraining, voor anderen juist een onmogelijk obstakel. Voor de laatste categorie betekende dit tot vandaag een blokje omlopen. Maar hoe dan ook noodzakelijk om ondanks de enorme verbouwing de treinen wel te laten rijden en reizigers zo goed mogelijk te bedienen.

Nieuwe passage
Sinds vanochtend is het verleden tijd. Het busstation, de perrons, de kantoren en de woningen; ze zijn allemaal bereikbaar via de nieuwe reizigerspassage die het noorden en zuiden van de stad met elkaar verbindt. Bovendien is alles bereikbaar met liften en/of roltrappen zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Kortom: een belangrijke mijlpaal die we samen met NS en de gemeente Breda graag willen vieren. Daarom werden de eerste reizigers vanochtend verrast met een toepasselijke traktatie: een ‘Snelle Jelle’.

Op naar de opening
Tot september wordt er nog hard doorgewerkt om de nieuwbouw van het station af te ronden en lopen reizigers op het zuidplein nog tussen de bouwhekken. Ook de fietsenstalling op het zuidplein is nog niet gereed dus fietsers stallen nog ca 200 meter verder hun fiets. Op 8 september zijn de bouwwerkzaamheden klaar en komt staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu het nieuwe station officieel en feestelijk openen. Een moment dat we groots gaan vieren met alle betrokken partijen. Breda heeft dan immers een geheel vernieuwd station met een tijdloos en functioneel ontwerp van architect Koen van Velsen. Een opening met een leuk programma voor reizigers en bewoners om hen te bedanken voor het getoonde geduld!

Station Breda
In Breda bouwen Ballast Nedam/Hurks in opdracht van NS, ProRail, Provincie en de gemeente Breda een nieuw station omdat het oude station niet meer voldeed aan het groeiend aantal reizigers. De bouw startte in 2012 en duurt nog tot september 2016. Breda krijgt een uniek station waarin werken, wonen, winkelen, parkeren en reizen worden gecombineerd in één groot gebouw.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Mijlpaal station Breda: nieuwe reizigerspassage helemaal opengesteld | Infrasite

Mijlpaal station Breda: nieuwe reizigerspassage helemaal opengesteld

Foto: Ivo Ketelaar

Na vier jaar bouwen, kunnen mensen weer van noord (Belcrumzijde) naar zuid (centrumzijde) door het station in Breda. Vrijdagochtend 24 juni 2016 zijn de laatste bouwhekken verwijderd en werden er Snelle Jelle’s uitgedeeld aan de vroege reizigers om met hen de snelle doorsteek te vieren.

Op 1 maart 2013 ging het oude station in Breda op slot. Het moest tegen de vlakte om plaats te maken voor de nieuwbouw. Om de perrons te bereiken konden mensen vanaf dat moment gebruik maken van een tijdelijke loopbrug van circa 12 meter hoog. Met 76 treden een behoorlijke klim. Voor sommige mensen een welkome conditietraining, voor anderen juist een onmogelijk obstakel. Voor de laatste categorie betekende dit tot vandaag een blokje omlopen. Maar hoe dan ook noodzakelijk om ondanks de enorme verbouwing de treinen wel te laten rijden en reizigers zo goed mogelijk te bedienen.

Nieuwe passage
Sinds vanochtend is het verleden tijd. Het busstation, de perrons, de kantoren en de woningen; ze zijn allemaal bereikbaar via de nieuwe reizigerspassage die het noorden en zuiden van de stad met elkaar verbindt. Bovendien is alles bereikbaar met liften en/of roltrappen zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Kortom: een belangrijke mijlpaal die we samen met NS en de gemeente Breda graag willen vieren. Daarom werden de eerste reizigers vanochtend verrast met een toepasselijke traktatie: een ‘Snelle Jelle’.

Op naar de opening
Tot september wordt er nog hard doorgewerkt om de nieuwbouw van het station af te ronden en lopen reizigers op het zuidplein nog tussen de bouwhekken. Ook de fietsenstalling op het zuidplein is nog niet gereed dus fietsers stallen nog ca 200 meter verder hun fiets. Op 8 september zijn de bouwwerkzaamheden klaar en komt staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu het nieuwe station officieel en feestelijk openen. Een moment dat we groots gaan vieren met alle betrokken partijen. Breda heeft dan immers een geheel vernieuwd station met een tijdloos en functioneel ontwerp van architect Koen van Velsen. Een opening met een leuk programma voor reizigers en bewoners om hen te bedanken voor het getoonde geduld!

Station Breda
In Breda bouwen Ballast Nedam/Hurks in opdracht van NS, ProRail, Provincie en de gemeente Breda een nieuw station omdat het oude station niet meer voldeed aan het groeiend aantal reizigers. De bouw startte in 2012 en duurt nog tot september 2016. Breda krijgt een uniek station waarin werken, wonen, winkelen, parkeren en reizen worden gecombineerd in één groot gebouw.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail