Spoorzone Delft wint Schreudersprijs 2015

Fotografie: Ivo Ketelaar

Willem van Oranjetunnel en station Delft winnen Schreudersprijs

Donderdag 10 december 2015 is bekend gemaakt dat de Willem van Oranjetunnel in Delft de A.M. Schreudersprijs 2015 heeft gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan de organisatie die de meest bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen heeft geleverd.

De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse congres van het Kenniscentrum Ondergronds Bouwen aan Ad Broeders, projectmanager vanuit ProRail, en Rick Pattipeilohy, directeur van aannemerscombinatie CrommeLijn (CCL). De afgelopen jaren is ter vervanging van het spoorviaduct een ondergrondse spoortunnel en station gerealiseerd. De jury, onder voorzitterschap van prof.ir. Johan Bosch (Rijkswaterstaat), kent de prijs aan Prorail en CCL toe en motiveert de keuze voor de Willem van Oranjetunnel als volgt: “Er is integraal gewerkt aan een nieuw stuk stad, waarbij veel aspecten de benodigde aandacht hebben gekregen. Het mooie van dit project is dat een ondergrondse opgave een aanleiding was om een bredere opgave voor de stad te formuleren. Door de bundeling van middelen, inventiviteit en belangen van vele partijen wordt er een fantastisch resultaat behaald. Tijdens de uitvoering zijn er kunstige ingrepen gedaan om het bestaande vastgoed, zoals de historische panden en de monumentale molen De Roos, te behouden, maar het project niet te laten frustreren. Ook is er alles aan gedaan om tijdens de bouw het verkeer en het openbaar vervoer in de stad goed te laten functioneren. Hiervoor was het nodig complexe bouwmethoden en bouwfaseringen toe te passen. De kwaliteit van hetgeen is opgeleverd, is hoog.”

Ad Broeders voegt daaraan toe: “Bouwen in het hart van deze historische stad vraagt lef van alle betrokken partijen, en zeker ook van de gemeente Delft en haar inwoners die de moed hebben gehad zich sterk te maken voor de komst van de tunnel.”

Over de stichting
De Stichting A.M. Schreuders is in 1998 opgericht om vernieuwend ondergronds bouwen te stimuleren en te inspireren. Op deze manier wil de stichting haar bijdrage leveren aan het oplossen van ruimtelijke problemen in ons dichtbebouwde land in een tijd van overvolle wegen, dichtbebouwde stadskernen en groengebieden die steeds kleiner worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Spoorzone Delft

Spoorzone Delft wint Schreudersprijs 2015 | Infrasite

Spoorzone Delft wint Schreudersprijs 2015

Fotografie: Ivo Ketelaar

Willem van Oranjetunnel en station Delft winnen Schreudersprijs

Donderdag 10 december 2015 is bekend gemaakt dat de Willem van Oranjetunnel in Delft de A.M. Schreudersprijs 2015 heeft gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan de organisatie die de meest bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen heeft geleverd.

De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse congres van het Kenniscentrum Ondergronds Bouwen aan Ad Broeders, projectmanager vanuit ProRail, en Rick Pattipeilohy, directeur van aannemerscombinatie CrommeLijn (CCL). De afgelopen jaren is ter vervanging van het spoorviaduct een ondergrondse spoortunnel en station gerealiseerd. De jury, onder voorzitterschap van prof.ir. Johan Bosch (Rijkswaterstaat), kent de prijs aan Prorail en CCL toe en motiveert de keuze voor de Willem van Oranjetunnel als volgt: “Er is integraal gewerkt aan een nieuw stuk stad, waarbij veel aspecten de benodigde aandacht hebben gekregen. Het mooie van dit project is dat een ondergrondse opgave een aanleiding was om een bredere opgave voor de stad te formuleren. Door de bundeling van middelen, inventiviteit en belangen van vele partijen wordt er een fantastisch resultaat behaald. Tijdens de uitvoering zijn er kunstige ingrepen gedaan om het bestaande vastgoed, zoals de historische panden en de monumentale molen De Roos, te behouden, maar het project niet te laten frustreren. Ook is er alles aan gedaan om tijdens de bouw het verkeer en het openbaar vervoer in de stad goed te laten functioneren. Hiervoor was het nodig complexe bouwmethoden en bouwfaseringen toe te passen. De kwaliteit van hetgeen is opgeleverd, is hoog.”

Ad Broeders voegt daaraan toe: “Bouwen in het hart van deze historische stad vraagt lef van alle betrokken partijen, en zeker ook van de gemeente Delft en haar inwoners die de moed hebben gehad zich sterk te maken voor de komst van de tunnel.”

Over de stichting
De Stichting A.M. Schreuders is in 1998 opgericht om vernieuwend ondergronds bouwen te stimuleren en te inspireren. Op deze manier wil de stichting haar bijdrage leveren aan het oplossen van ruimtelijke problemen in ons dichtbebouwde land in een tijd van overvolle wegen, dichtbebouwde stadskernen en groengebieden die steeds kleiner worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Spoorzone Delft