Spoorhefbrug Het Hemelbed is defect

Foto: Ivo Ketelaar

De spoorhefbrug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht -lokaal bekend als ‘Het Hemelbed’- wordt sinds dinsdagmiddag 18 augustus 2015 niet meer gehesen. We ontdekte een technisch mankement in een van de kabelwielen waarlangs de hijskabels van de hefbrug lopen. Uit voorzorg is besloten de hefbrug niet meer te hijsen tot het euvel is verholpen.

Het treinverkeer ondervindt geen hinder van de storing. De scheepvaart wordt door Rijkswaterstaat geïnformeerd over de kapotte spoorbrug. Schepen hoger dan 11,4 meter wordt geadviseerd om te varen via de Noord. Dat levert extra vaartijd op voor schippers.

Reparatie
Het spoordek wordt normaal gesproken meerdere keren per dag gehesen om doorgang te bieden aan de scheepvaart over de Oude Maas. Afgelopen dinsdag bleek dat er een probleem was met een van de kabelwielen. Het wiel kon niet meer draaien door kapotte lagers. Daarop is besloten de brug niet meer te heffen. We zijn samen met een gespecialiseerde aannemer bezig de schade te herstellen zodat de brug zo snel mogelijk weer gehesen kan worden.

Eerdere problemen
Eerder dit jaar was er ook al een defect aan de brug. De spoorbrug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht kon toen een aantal weken niet open vanwege een probleem aan de hijskabels. De harde wind zorgde er destijds voor dat reparatiewerkzaamheden niet konden worden uitgevoerd. Voorzover bekend is er geen relatie tussen de problemen destijds en nu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Spoorhefbrug Het Hemelbed is defect | Infrasite

Spoorhefbrug Het Hemelbed is defect

Foto: Ivo Ketelaar

De spoorhefbrug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht -lokaal bekend als ‘Het Hemelbed’- wordt sinds dinsdagmiddag 18 augustus 2015 niet meer gehesen. We ontdekte een technisch mankement in een van de kabelwielen waarlangs de hijskabels van de hefbrug lopen. Uit voorzorg is besloten de hefbrug niet meer te hijsen tot het euvel is verholpen.

Het treinverkeer ondervindt geen hinder van de storing. De scheepvaart wordt door Rijkswaterstaat geïnformeerd over de kapotte spoorbrug. Schepen hoger dan 11,4 meter wordt geadviseerd om te varen via de Noord. Dat levert extra vaartijd op voor schippers.

Reparatie
Het spoordek wordt normaal gesproken meerdere keren per dag gehesen om doorgang te bieden aan de scheepvaart over de Oude Maas. Afgelopen dinsdag bleek dat er een probleem was met een van de kabelwielen. Het wiel kon niet meer draaien door kapotte lagers. Daarop is besloten de brug niet meer te heffen. We zijn samen met een gespecialiseerde aannemer bezig de schade te herstellen zodat de brug zo snel mogelijk weer gehesen kan worden.

Eerdere problemen
Eerder dit jaar was er ook al een defect aan de brug. De spoorbrug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht kon toen een aantal weken niet open vanwege een probleem aan de hijskabels. De harde wind zorgde er destijds voor dat reparatiewerkzaamheden niet konden worden uitgevoerd. Voorzover bekend is er geen relatie tussen de problemen destijds en nu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail