Treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus gegund

Foto: Ivo Ketelaar

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede te gunnen aan Syntus B.V. voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in oktober 2014 is gestart en waarop in totaal drie offertes zijn ontvangen van Syntus B.V., NS Reizigers B.V. en Arriva Personenvervoer Nederland B.V. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Met de aanbesteding van beide trajecten zet de provincie Overijssel in op het verbeteren van de capaciteit, de stiptheid en de toegankelijkheid van het treinvervoer voor de reizigers. Syntus gaat op beide trajecten met nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van ruime, comfortabele zitplekken, een gelijkvloerse instap, WIFI, stiltecoupe, stopcontacten in alle coupes en gehandicapten toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet. Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Planning
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 Syntus als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Elektrificatie
Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

Treintrajecten
De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Naast elektrificatie van het 13 kilometer lange treintraject komt er een extra station in de wijk Stadshagen.

Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen. Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de intercity’s en stoptreinen van de NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Overijssel

Treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus gegund | Infrasite

Treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus gegund

Foto: Ivo Ketelaar

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede te gunnen aan Syntus B.V. voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in oktober 2014 is gestart en waarop in totaal drie offertes zijn ontvangen van Syntus B.V., NS Reizigers B.V. en Arriva Personenvervoer Nederland B.V. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Met de aanbesteding van beide trajecten zet de provincie Overijssel in op het verbeteren van de capaciteit, de stiptheid en de toegankelijkheid van het treinvervoer voor de reizigers. Syntus gaat op beide trajecten met nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van ruime, comfortabele zitplekken, een gelijkvloerse instap, WIFI, stiltecoupe, stopcontacten in alle coupes en gehandicapten toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet. Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Planning
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 Syntus als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Elektrificatie
Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

Treintrajecten
De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Naast elektrificatie van het 13 kilometer lange treintraject komt er een extra station in de wijk Stadshagen.

Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen. Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de intercity’s en stoptreinen van de NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Overijssel