onderhoud-zwanenburgbaan
Kou teistert asfaltering

Onderhoud Schiphol vertraagd, kamer wijst naar ‘incapabel bestuur’

Pletwals van Heijmans bij Schiphol. foto via Schiphol

Het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan op Schiphol is vertraagd vanwege weersomstandigheden, meldt de luchthaven. Schiphol hoopte halverwege april klaar te zijn, maar het project worstelt met regenval en kou. Opvallend, want minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) verzekerde de Tweede Kamer in februari dat de projectplanning rekening hield met weersomstandigheden. Kamerleden van de Partij voor de Dieren suggereren dat het bestuur “incapabel dan wel kwaadwillig is”.

Bouwbedrijf Heijmans voorziet de Zwanenburgbaan sinds januari van nieuw en hergebruikt asfalt. Weersomstandigheden in maart maakten het volgens Schiphol onmogelijk om de bovenste asfaltlaag aan te brengen. Dat is een van de laatste stappen van het project.  “Vandaar is er weinig ruimte om de vertraging in te lopen”, zegt de luchthaven in een online update. Naar verwachting loopt het werk uit tot mei.

Opvallende planning

Eind vorig jaar stelde de Partij voor de Dieren kamervragen over de planning van het project. In een reactie zei minister Van der Wal dat de planning “rekening hield met de weersomstandigheden in deze periode van het jaar”. Van der Wal was op de hoogte van het feit dat de bovenste asfaltdeklaag niet aangebracht kan worden bij temperaturen onder 10 graden celsius. Toch werd dit proces rond eind maart gepland, een periode waarin temperaturen lang niet altijd boven de 10 graden celsius liggen.

Daarnaast verzekerde de minister de kamer dat “er in de planning ruimte is gereserveerd om kleine verstoringen die optreden als gevolg van het weer op te vangen”. Zoals we inmiddels weten is die ruimte er niet. Op woensdag 29 maart diende de Partij voor de Dieren opnieuw kamervragen in, dit keer naar aanleiding van de vertraging. De partij suggereert dat Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de waarschuwingstekens over het hoofd hebben gezien of opzettelijk hebben genegeerd.

Kans op verstoringen

Als gevolg van de vertraging is de Zwanenburgbaan waarschijnlijk niet op tijd beschikbaar voor de meivakantie. Vliegtuigen kunnen gebruikmaken van alternatieve start- en landingsbanen, maar de kans bestaat dat de vertraging invloed heeft op vluchtschema’s. “Gebaseerd op historische weergegevens is er een kans van 10 tot 15 procent dat inzet van de Zwanenburgbaan nodig zou zijn”, vertelde een woordvoerder van de luchthaven eerder deze week tegen AD.

Dit is de tweede keer in een paar jaar tijd dat groot baanonderhoud bij Schiphol vertraging oploopt. In 2021 liep het mis bij de Polderbaan. Volgens de luchthaven werden de werkzaamheden onderbroken door twee weken vrieskou in februari. De Partij voor de Dieren wil van het het ministerie weten hoe dergelijke vertragingen in de toekomst voorkomen zullen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Onderhoud Schiphol vertraagd, kamer wijst naar ‘incapabel bestuur’ | Infrasite
onderhoud-zwanenburgbaan
Kou teistert asfaltering

Onderhoud Schiphol vertraagd, kamer wijst naar ‘incapabel bestuur’

Pletwals van Heijmans bij Schiphol. foto via Schiphol

Het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan op Schiphol is vertraagd vanwege weersomstandigheden, meldt de luchthaven. Schiphol hoopte halverwege april klaar te zijn, maar het project worstelt met regenval en kou. Opvallend, want minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) verzekerde de Tweede Kamer in februari dat de projectplanning rekening hield met weersomstandigheden. Kamerleden van de Partij voor de Dieren suggereren dat het bestuur “incapabel dan wel kwaadwillig is”.

Bouwbedrijf Heijmans voorziet de Zwanenburgbaan sinds januari van nieuw en hergebruikt asfalt. Weersomstandigheden in maart maakten het volgens Schiphol onmogelijk om de bovenste asfaltlaag aan te brengen. Dat is een van de laatste stappen van het project.  “Vandaar is er weinig ruimte om de vertraging in te lopen”, zegt de luchthaven in een online update. Naar verwachting loopt het werk uit tot mei.

Opvallende planning

Eind vorig jaar stelde de Partij voor de Dieren kamervragen over de planning van het project. In een reactie zei minister Van der Wal dat de planning “rekening hield met de weersomstandigheden in deze periode van het jaar”. Van der Wal was op de hoogte van het feit dat de bovenste asfaltdeklaag niet aangebracht kan worden bij temperaturen onder 10 graden celsius. Toch werd dit proces rond eind maart gepland, een periode waarin temperaturen lang niet altijd boven de 10 graden celsius liggen.

Daarnaast verzekerde de minister de kamer dat “er in de planning ruimte is gereserveerd om kleine verstoringen die optreden als gevolg van het weer op te vangen”. Zoals we inmiddels weten is die ruimte er niet. Op woensdag 29 maart diende de Partij voor de Dieren opnieuw kamervragen in, dit keer naar aanleiding van de vertraging. De partij suggereert dat Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de waarschuwingstekens over het hoofd hebben gezien of opzettelijk hebben genegeerd.

Kans op verstoringen

Als gevolg van de vertraging is de Zwanenburgbaan waarschijnlijk niet op tijd beschikbaar voor de meivakantie. Vliegtuigen kunnen gebruikmaken van alternatieve start- en landingsbanen, maar de kans bestaat dat de vertraging invloed heeft op vluchtschema’s. “Gebaseerd op historische weergegevens is er een kans van 10 tot 15 procent dat inzet van de Zwanenburgbaan nodig zou zijn”, vertelde een woordvoerder van de luchthaven eerder deze week tegen AD.

Dit is de tweede keer in een paar jaar tijd dat groot baanonderhoud bij Schiphol vertraging oploopt. In 2021 liep het mis bij de Polderbaan. Volgens de luchthaven werden de werkzaamheden onderbroken door twee weken vrieskou in februari. De Partij voor de Dieren wil van het het ministerie weten hoe dergelijke vertragingen in de toekomst voorkomen zullen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.