Schiphol onderhoud. Foto: Schiphol

Schiphol gaat drie jaar langer door met BAM, Heijmans en VolkerWessels

Foto: nieuwsbericht newsroom Schiphol

Voor het onderhoud van de bestaande infrastructuur op Schiphol zet de luchthaven de samenwerking voort met BAM, Heijmans en VolkerWessels. Het gaat om een tweede termijn van drie jaar binnen deze samenwerking, die in 2019 van start ging.

De insteek is dat de partijen voor drie periodes van elk drie jaar met elkaar samenwerken. Nu het einde van de eerste termijn in zicht komt, is besloten er vanaf 1 april 2022 een tweede aan vast te plakken. BAM, Heijmans en VolkerWessels zullen daarom als ‘main contractors’ in elk geval tot en met maart 2025 het werk in kwestie voor hun rekening nemen. Tot nu zijn daarbij al honderden projecten uitgevoerd.

Schiphol heeft de coronaperiode aangewend om geplande werkzaamheden eerder uit te voeren dan oorspronkelijk gepland. Er zijn nu immers weinig reizigers, waardoor er ook overdag onderhoud kan plaatsvinden. Voorbeelden van de eerder uitgevoerde werkzaamheden zijn het onderhoud aan de voorrijweg (Ceintuurbaan), de uitbreiding van het aantal securitylanes in Vertrekhal 4 van vijf naar zes (waarbij alle lanes voorzien worden van nieuwe CT-scans), onderhoudswerkzaamheden aan de drinkwaterleiding in Vertrek & Lounge 3, onderhoud aan vliegtuigopstelplaatsen en onderhoud aan pieren.

Zo duurzaam mogelijk

Miriam Boer, directeur asset management bij de luchthaven, blikt terug op de afgelopen twee jaar van de samenwerking. Daarin zijn diverse grote en kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd door de drie bouwbedrijven. Dat gaat op wens van Schiphol zo duurzaam mogelijk, bijvoorbeeld “door het hergebruiken van materialen en met focus op het verminderen van de CO2-uitstoot door onder meer inzet van elektrisch materieel.

“Daarnaast hebben de main contractors stappen gezet met het digitaal in kaart brengen van de fysieke bedrijfsmiddelen van de luchthaven. De bouwbedrijven deden net als iedereen hun werk het laatste jaar in uitzonderlijke omstandigheden en toonden zich daarin flexibel. Op basis van dat alles hebben we besloten om een nieuwe driejarige termijn aan te gaan, om zo te blijven investeren in de kwaliteit die we onze klanten op de luchthaven willen leveren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Schiphol gaat drie jaar langer door met BAM, Heijmans en VolkerWessels | Infrasite
Schiphol onderhoud. Foto: Schiphol

Schiphol gaat drie jaar langer door met BAM, Heijmans en VolkerWessels

Foto: nieuwsbericht newsroom Schiphol

Voor het onderhoud van de bestaande infrastructuur op Schiphol zet de luchthaven de samenwerking voort met BAM, Heijmans en VolkerWessels. Het gaat om een tweede termijn van drie jaar binnen deze samenwerking, die in 2019 van start ging.

De insteek is dat de partijen voor drie periodes van elk drie jaar met elkaar samenwerken. Nu het einde van de eerste termijn in zicht komt, is besloten er vanaf 1 april 2022 een tweede aan vast te plakken. BAM, Heijmans en VolkerWessels zullen daarom als ‘main contractors’ in elk geval tot en met maart 2025 het werk in kwestie voor hun rekening nemen. Tot nu zijn daarbij al honderden projecten uitgevoerd.

Schiphol heeft de coronaperiode aangewend om geplande werkzaamheden eerder uit te voeren dan oorspronkelijk gepland. Er zijn nu immers weinig reizigers, waardoor er ook overdag onderhoud kan plaatsvinden. Voorbeelden van de eerder uitgevoerde werkzaamheden zijn het onderhoud aan de voorrijweg (Ceintuurbaan), de uitbreiding van het aantal securitylanes in Vertrekhal 4 van vijf naar zes (waarbij alle lanes voorzien worden van nieuwe CT-scans), onderhoudswerkzaamheden aan de drinkwaterleiding in Vertrek & Lounge 3, onderhoud aan vliegtuigopstelplaatsen en onderhoud aan pieren.

Zo duurzaam mogelijk

Miriam Boer, directeur asset management bij de luchthaven, blikt terug op de afgelopen twee jaar van de samenwerking. Daarin zijn diverse grote en kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd door de drie bouwbedrijven. Dat gaat op wens van Schiphol zo duurzaam mogelijk, bijvoorbeeld “door het hergebruiken van materialen en met focus op het verminderen van de CO2-uitstoot door onder meer inzet van elektrisch materieel.

“Daarnaast hebben de main contractors stappen gezet met het digitaal in kaart brengen van de fysieke bedrijfsmiddelen van de luchthaven. De bouwbedrijven deden net als iedereen hun werk het laatste jaar in uitzonderlijke omstandigheden en toonden zich daarin flexibel. Op basis van dat alles hebben we besloten om een nieuwe driejarige termijn aan te gaan, om zo te blijven investeren in de kwaliteit die we onze klanten op de luchthaven willen leveren.”

Auteur: Vincent Krabbendam