A27 bij Utrecht. Foto: iStock / Dafinchi

Utrecht wil andere oplossing voor drukte dan verbreding A27

Groenekan, the Netherlands. October 2019. The a17 highway near the city of Utrecht in the Netherlands.

De provincie en de gemeente Utrecht willen dat het tracébesluit A27 bij Amelisweerd wordt herzien. Ze willen met de landelijke overheid praten omdat ze betere en minder risicovolle alternatieven zien voor de wegverbreding die nu wordt beoogd. Verdere vertraging met betrekking tot de plannen voor de drukke snelweg kan hiermee worden voorkomen, denken gemeente en provincie.

Zij stellen voor om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die de alternatieven nader gaat onderzoeken. Dit om de drukte over het stuk snelweg waarover al jaren wordt gesproken, eerder op te vangen. Het Rijk wil 1,5 miljard euro steken in de verbreding van de Ring, maar de stikstofproblematiek veroorzaakt oponthoud.

En die tijd is er volgens Utrecht niet. De bereikbaarheid van de regio komt in gevaar als maatregelen langer op zich laten wachten, zo stellen beide overheden. “Bovendien zijn de verbouwing en verbreding van de verdiepte bak van de A27 bij Amelisweerd dusdanig complex dat de risico’s op vertraging en kostenoverschrijding hoog zijn”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) en verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk.

Geen bomenkap en 80 per uur

De verbreding bij Amelisweerd levert al jaren verhitte discussies op. Veel Utrechters en organisaties willen niet dat er bomen worden gekapt ten behoeve van de snelweg. Er werden ruim 130.000 protesthandtekeningen gezet. Een actiegroep kwam al met diverse alternatieven voor verbreding, zoals de verlaging van de maximumsnelheid.

Ook de overheden stellen nu voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Binnen de bestaande snelwegbak kan dan het aantal rijstroken mogelijk worden uitgebreid. Verder zien zij dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken.

Sinds corona werken sowieso meer mensen thuis. Hierdoor is het rustiger geworden op de weg. Dit levert nieuwe discussies op voor diverse infrastructurele projecten in Nederland.

Slimmer en duurzamer oplossen

Van Hooijdonk: “Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen. Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben.”

Bron: ANP

Lees ook: Minister: nadelen verbreding A27 vallen mee

Auteur: Vincent Krabbendam

Utrecht wil andere oplossing voor drukte dan verbreding A27 | Infrasite
A27 bij Utrecht. Foto: iStock / Dafinchi

Utrecht wil andere oplossing voor drukte dan verbreding A27

Groenekan, the Netherlands. October 2019. The a17 highway near the city of Utrecht in the Netherlands.

De provincie en de gemeente Utrecht willen dat het tracébesluit A27 bij Amelisweerd wordt herzien. Ze willen met de landelijke overheid praten omdat ze betere en minder risicovolle alternatieven zien voor de wegverbreding die nu wordt beoogd. Verdere vertraging met betrekking tot de plannen voor de drukke snelweg kan hiermee worden voorkomen, denken gemeente en provincie.

Zij stellen voor om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die de alternatieven nader gaat onderzoeken. Dit om de drukte over het stuk snelweg waarover al jaren wordt gesproken, eerder op te vangen. Het Rijk wil 1,5 miljard euro steken in de verbreding van de Ring, maar de stikstofproblematiek veroorzaakt oponthoud.

En die tijd is er volgens Utrecht niet. De bereikbaarheid van de regio komt in gevaar als maatregelen langer op zich laten wachten, zo stellen beide overheden. “Bovendien zijn de verbouwing en verbreding van de verdiepte bak van de A27 bij Amelisweerd dusdanig complex dat de risico’s op vertraging en kostenoverschrijding hoog zijn”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) en verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk.

Geen bomenkap en 80 per uur

De verbreding bij Amelisweerd levert al jaren verhitte discussies op. Veel Utrechters en organisaties willen niet dat er bomen worden gekapt ten behoeve van de snelweg. Er werden ruim 130.000 protesthandtekeningen gezet. Een actiegroep kwam al met diverse alternatieven voor verbreding, zoals de verlaging van de maximumsnelheid.

Ook de overheden stellen nu voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Binnen de bestaande snelwegbak kan dan het aantal rijstroken mogelijk worden uitgebreid. Verder zien zij dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken.

Sinds corona werken sowieso meer mensen thuis. Hierdoor is het rustiger geworden op de weg. Dit levert nieuwe discussies op voor diverse infrastructurele projecten in Nederland.

Slimmer en duurzamer oplossen

Van Hooijdonk: “Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen. Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben.”

Bron: ANP

Lees ook: Minister: nadelen verbreding A27 vallen mee

Auteur: Vincent Krabbendam