Knooppunt A1 A30 bij Barneveld. Foto Ruben Meijerink / APA FOTO

Regio’s luiden noodklok over dichtslibbende A1

De vijf regio’s langs de A1 stellen dat ingrijpen noodzakelijk is bij deze verbinding tussen de Randstad en het midden en oosten van Nederland. Zij spreken van code rood op de weg en het spoor in de Corridor A1 en pleiten ervoor dat er snel concrete verbeteringen in kaart worden gebracht.

De regio’s Gooi en Vechtstreek, Amersfoort, Foodvalley, Cleantech en Twente vragen voor het eerst samen aandacht voor de in hun ogen groeiende problemen in de Corridor A1. Aanleiding daarvoor is de Integrale Mobiliteitsanalyse van het ministerie van Infrastructuur, waarin de A1 slecht scoort. Voor de bestuurders in de regio’s is dat geen verrassing, maar ze willen met het slaan van hun alarm ook voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat.

De verwachting is dat het gebied zal groeien met zo’n 150.000 woningen en 400.000 inwoners. Met de druk vanuit de Randstad en Oost-Nederland die nu al op het gebied wordt uitgeoefend, zijn snellere en meer comfortabele verbindingen volgens de regio’s pure noodzaak.

Multimodale aanpak

“Wij willen niet lijdzaam toekijken hoe de A1 verder dichtslibt terwijl noodzakelijke verbeteringen op het gebied van duurzame mobiliteit, spoor en openbaar vervoer op zich laten wachten. Wij willen samen met Rijk en provincies een integraal MIRT-onderzoek naar de specifieke opgaven, knelpunten en oplossingen voor de multimodale aanpak van de Corridor A1”, aldus Engbert Stroobosscher van Regio Foodvalley. Naast inzet op verbetering van de weg wordt ook gekeken naar openbaar vervoer als optie om de weg niet verder te laten dichtslibben. Het verzoek om een MIRT-onderzoek wordt onder de aandacht van de verantwoordelijke bewindslieden en de Tweede Kamer gebracht.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.