Filedruk 10 procent hoger

Filedruk 10 procent hoger, 80 kilometer-vakken blijven slecht scoren

Schiphol-Lijnden – In de eerste helft van 2006 is de filedruk met 10,5 % toegenomen, zo blijkt uit analyses van de VerkeersInformatieDienst De maanden februari, maart en mei 2006 waren beduidend drukker dan dezelfde maanden van in 2005.

Het grootste knelpunt van Nederland is Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 richting Delft, een locatie die het vorig half jaar niet in de lijst voorkwam. Na het gereedkomen van het wegvak Roelofarendsveen – Hoogmade is een flessenhals ontstaan waar de rijbaan versmalt van drie naar twee rijstroken. In de richting Amsterdam verdubbelde de filedruk bij Roelofarendsveen waar hetzelfde speelt als gevolg van de extra rijstrook die sinds 8 mei 2006 beschikbaar is gekomen.

Trajecten
Voor het eerst is gekeken naar de filedruk op trajecten, dit geeft een beter beeld van het effect van spits- en andere extra rijstroken. Daarnaast ontstaat een beter beeld van de vertraging voor mensen die een bepaald traject afleggen. Ook op trajectniveau scoort de A4 richting Delft slecht: de filedruk is er met een kleine 30% toegenomen en het traject is goed voor ruim 3% van de totale filedruk in Nederland.

Over het geheel genomen zijn de gebruikers van het traject Amsterdam-Amersfoort er het slechtst aan toe: 4,6 % van de filedruk staat tussen beide steden op de A1. Ondanks de eerdere maatregelen (spitsstroken) op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht staat een steeds groter deel van de filedruk in de beide richtingen op dit traject.

80 kilometer zones
De vier 80 km trajecten gezamenlijk doen het voor wat betreft de doorstroming nog steeds slechter dan de rest van Nederland. De filedruk is in dit eerste halve jaar gedaald op de A20 bij Rotterdam richting Gouda en de buitenring van de A10-west. Dat effect wordt teniet gedaan op de andere trajecten waar de filedruk stijgt. Op de A20 bij Rotterdam richting Hoek van Holland, de A12 richting Den Haag bij Utrecht én Voorburg en op de binnenring van de A10-west zelfs meer dan het landelijke cijfer. Op de Utrechtsebaan richting Den Haag is de verslechtering minder groot dan in het eerste kwartaal.

Groot onderhoud/Wegwerkzaamheden
De filedruk als gevolg van wegwerkzaamheden is maar fractioneel gestegen, al moet het grootste deel van het door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ingezette offensief tegen het achterstallig onderhoud nog plaatsvinden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: De VerkeersInformatieDienst (VID)