harbers sluis II wilhelminakanaal
'Van start in 2025'

Werk aan Sluis II Wilhelminakanaal gaat door na stikstofproblemen

Minister Harbers (tweede van links) vertelde deze week over de plannen voor de sluis tijdens een werkbezoek. Rijkswaterstaat

Sluis II in het Wilhelminakanaal wordt herbouwd om het kanaal bij Tilburg bereikbaar te maken voor grotere schepen. Dat beloofde demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week tijdens een werkbezoek in Tilburg. Volgens hem is het doel om dit jaar nog met een definitief plan te komen en de aanbesteding daarna te starten. 

De enige resterende uitdaging is het prijskaartje van de werkzaamheden, schrijft het vakblad Schuttevaer. Maar dat noemde Harbers oplosbaar. “Ik denk dat het realistisch is dat we in 2025 met een aannemer aan de slag kunnen.”

De sluis ligt in het Wilhelminakanaal tussen Tilburg en Oosterhout. Momenteel is het voor binnenvaartschepen van klasse IV en hoger niet mogelijk om de Tilburgse bedrijventerreinen Kraaiven en Loven via de sluis te bereiken. Dergelijke schepen zijn ongeveer 80 meter lang, valt te lezen in een classificatie van Rijkswaterstaat en het CBS. Werkzaamheden aan aan de sluis moeten het kanaal voor deze schepen toegankelijk maken.

Dat laatste is belangrijk om het vrachtverkeer in de omgeving te kunnen verminderen, zegt Harbers. “We zien de enorme noodzaak. Je hebt hier alles om het vrachtverkeer van de weg naar de binnenvaart te krijgen. Dan is het van groot belang dat we daar ook gebruik van kunnen gaan maken. Niet alleen voor Tilburg, maar voor de hele regio.”

Het plan om het kunstwerk te verbouwen voor grotere schepen wordt al jaren voorbereid, valt te lezen op de website van Rijkswaterstaat. Hier gaf de beheerder vorig jaar nog aan dat het door stikstofproblemen niet duidelijk was wanneer de aanbesteding of werkzaamheden konden beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Werk aan Sluis II Wilhelminakanaal gaat door na stikstofproblemen | Infrasite
harbers sluis II wilhelminakanaal
'Van start in 2025'

Werk aan Sluis II Wilhelminakanaal gaat door na stikstofproblemen

Minister Harbers (tweede van links) vertelde deze week over de plannen voor de sluis tijdens een werkbezoek. Rijkswaterstaat

Sluis II in het Wilhelminakanaal wordt herbouwd om het kanaal bij Tilburg bereikbaar te maken voor grotere schepen. Dat beloofde demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week tijdens een werkbezoek in Tilburg. Volgens hem is het doel om dit jaar nog met een definitief plan te komen en de aanbesteding daarna te starten. 

De enige resterende uitdaging is het prijskaartje van de werkzaamheden, schrijft het vakblad Schuttevaer. Maar dat noemde Harbers oplosbaar. “Ik denk dat het realistisch is dat we in 2025 met een aannemer aan de slag kunnen.”

De sluis ligt in het Wilhelminakanaal tussen Tilburg en Oosterhout. Momenteel is het voor binnenvaartschepen van klasse IV en hoger niet mogelijk om de Tilburgse bedrijventerreinen Kraaiven en Loven via de sluis te bereiken. Dergelijke schepen zijn ongeveer 80 meter lang, valt te lezen in een classificatie van Rijkswaterstaat en het CBS. Werkzaamheden aan aan de sluis moeten het kanaal voor deze schepen toegankelijk maken.

Dat laatste is belangrijk om het vrachtverkeer in de omgeving te kunnen verminderen, zegt Harbers. “We zien de enorme noodzaak. Je hebt hier alles om het vrachtverkeer van de weg naar de binnenvaart te krijgen. Dan is het van groot belang dat we daar ook gebruik van kunnen gaan maken. Niet alleen voor Tilburg, maar voor de hele regio.”

Het plan om het kunstwerk te verbouwen voor grotere schepen wordt al jaren voorbereid, valt te lezen op de website van Rijkswaterstaat. Hier gaf de beheerder vorig jaar nog aan dat het door stikstofproblemen niet duidelijk was wanneer de aanbesteding of werkzaamheden konden beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.