winschoterdiep vliegtuig meting bruggen
Meting voor scheepsbouw

Vliegtuig inspecteert Nederlandse bruggen vanuit de lucht

De Waterhuizerbrug, een van de negen bruggen die op woensdagmiddag vanuit de lucht werd opgemeten (foto uit 2013). Wutsje / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Een vliegtuig heeft op woensdagmiddag meerdere bruggen over het kanaal Winschoterdiep in Groningen opgemeten vanuit de lucht. Met de gegevens wordt onderzocht of en wat er nodig is om een nieuw schip van scheepsbouwer Bodewes over het kanaal door te laten naar zee. Mogelijke maatregelen zijn aanpassingen van de bruggen of een verhoging van het waterpeil, vertelt scheepvaartinspecteur Koos Tegelaar van de provincie tegenover Infrasite.  

De bruggen, waaronder de Sontbrug en Euvelgunnerbrug, werden voor de meting opengezet. Het vliegtuig, uitgerust met een camera en infrarood sensoren, maakte in totaal vier vluchten op hoogtes van tussen de 1.000 en 1.500 meter. Tijdens de vluchten werden de afmetingen van de bruggen en technische installaties in kaart gebracht. “Het werk begon om drie uur ’s middags. Iets meer dan een uur later was de meting klaar”, zegt scheepvaartinspecteur Tegelaar op woensdagavond.

De provincie liet de metingen uitvoeren door Kavel 10, een Nederlands bedrijf dat bruggen, wegen en andere infrastructuur opmeet met vliegtuigen, auto’s en landmeters. Het doel van vandaag was een antwoord op de vraag of de vaarweg over het kanaal Winschoterdiep gebruikt kan worden voor een zeeschip dat Bodewes wil bouwen. De scheepsbouwer heeft een werf in de buurt van het kanaal. Het beoogde schip is op het hoogste punt meer dan zestien meter breed. Dat is breder dan de schepen die door de jaren op de werf zijn gebouwd en afgevoerd naar zee, vertelt Tegelaar.

Aanpassingen van bruggen en waterpeil

De provincie gaat de meetgegevens met Bodewes delen zodat ze gebruikt kunnen worden voor de concepttekeningen van het schip. Daarnaast zal de provincie zelf met de gegevens onderzoeken of en wat er nodig is om het schip door te laten naar zee. “We zouden bijvoorbeeld het waterpeil kunnen verhogen in overleg met het waterschap. Een andere optie is de tijdelijke verwijdering van cameramasten en technische installaties bij de bruggen. De brugdekken zijn namelijk niet zo’n probleem; het gaat om wat er in de buurt staat.”

Het is niet zo dat Bodewes niet weet met welke afmetingen schepen bij de Winschoterdiep gebouwd kunnen worden, zegt Tegelaar. De scheepsbouwer heeft tientallen jaren ervaring in de regio, maar het beoogde schip is een geval apart. Toen Bodewes de opdracht kreeg voor de bouw van het schip, was het bedrijf van plan om een werf in Oekraïne te gebruiken, legt Tegelaar uit. “Maar dat kan natuurlijk niet meer. Daarom kijken ze naar de werf in Nederland. Wij als provincie zouden het leuk vinden als het lukt, ook voor de bedrijven in de omgeving.”

Meten vanuit de lucht

Voor zover Tegelaar weet worden bruggen in Nederland zelden met vliegtuigen opgemeten. “Het meetbedrijf doet het niet vaak”, zegt hij. “Wel vliegen ze regelmatig in Duitsland. Daar moeten nieuwe leidingen in sommige gebieden worden ingemeten. Dat kan perfect met een vliegtuig, mede door de lange afstanden.”

De scheepvaartinspecteur verwacht dat de gegevens van de meting in Nederland over een paar weken bij de provincie worden aangeleverd. Vervolgens kunnen de provincie en scheepsbouwer verkennen wat er mogelijk is. Welke maatregelen de provincie ook neemt, het wordt in elk geval tijdelijk, zegt hij. “Nadat zo’n schip van de werf komt en naar zee gaat, komt ze nooit meer terug bij de Winschoterdiep.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vliegtuig inspecteert Nederlandse bruggen vanuit de lucht | Infrasite
winschoterdiep vliegtuig meting bruggen
Meting voor scheepsbouw

Vliegtuig inspecteert Nederlandse bruggen vanuit de lucht

De Waterhuizerbrug, een van de negen bruggen die op woensdagmiddag vanuit de lucht werd opgemeten (foto uit 2013). Wutsje / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Een vliegtuig heeft op woensdagmiddag meerdere bruggen over het kanaal Winschoterdiep in Groningen opgemeten vanuit de lucht. Met de gegevens wordt onderzocht of en wat er nodig is om een nieuw schip van scheepsbouwer Bodewes over het kanaal door te laten naar zee. Mogelijke maatregelen zijn aanpassingen van de bruggen of een verhoging van het waterpeil, vertelt scheepvaartinspecteur Koos Tegelaar van de provincie tegenover Infrasite.  

De bruggen, waaronder de Sontbrug en Euvelgunnerbrug, werden voor de meting opengezet. Het vliegtuig, uitgerust met een camera en infrarood sensoren, maakte in totaal vier vluchten op hoogtes van tussen de 1.000 en 1.500 meter. Tijdens de vluchten werden de afmetingen van de bruggen en technische installaties in kaart gebracht. “Het werk begon om drie uur ’s middags. Iets meer dan een uur later was de meting klaar”, zegt scheepvaartinspecteur Tegelaar op woensdagavond.

De provincie liet de metingen uitvoeren door Kavel 10, een Nederlands bedrijf dat bruggen, wegen en andere infrastructuur opmeet met vliegtuigen, auto’s en landmeters. Het doel van vandaag was een antwoord op de vraag of de vaarweg over het kanaal Winschoterdiep gebruikt kan worden voor een zeeschip dat Bodewes wil bouwen. De scheepsbouwer heeft een werf in de buurt van het kanaal. Het beoogde schip is op het hoogste punt meer dan zestien meter breed. Dat is breder dan de schepen die door de jaren op de werf zijn gebouwd en afgevoerd naar zee, vertelt Tegelaar.

Aanpassingen van bruggen en waterpeil

De provincie gaat de meetgegevens met Bodewes delen zodat ze gebruikt kunnen worden voor de concepttekeningen van het schip. Daarnaast zal de provincie zelf met de gegevens onderzoeken of en wat er nodig is om het schip door te laten naar zee. “We zouden bijvoorbeeld het waterpeil kunnen verhogen in overleg met het waterschap. Een andere optie is de tijdelijke verwijdering van cameramasten en technische installaties bij de bruggen. De brugdekken zijn namelijk niet zo’n probleem; het gaat om wat er in de buurt staat.”

Het is niet zo dat Bodewes niet weet met welke afmetingen schepen bij de Winschoterdiep gebouwd kunnen worden, zegt Tegelaar. De scheepsbouwer heeft tientallen jaren ervaring in de regio, maar het beoogde schip is een geval apart. Toen Bodewes de opdracht kreeg voor de bouw van het schip, was het bedrijf van plan om een werf in Oekraïne te gebruiken, legt Tegelaar uit. “Maar dat kan natuurlijk niet meer. Daarom kijken ze naar de werf in Nederland. Wij als provincie zouden het leuk vinden als het lukt, ook voor de bedrijven in de omgeving.”

Meten vanuit de lucht

Voor zover Tegelaar weet worden bruggen in Nederland zelden met vliegtuigen opgemeten. “Het meetbedrijf doet het niet vaak”, zegt hij. “Wel vliegen ze regelmatig in Duitsland. Daar moeten nieuwe leidingen in sommige gebieden worden ingemeten. Dat kan perfect met een vliegtuig, mede door de lange afstanden.”

De scheepvaartinspecteur verwacht dat de gegevens van de meting in Nederland over een paar weken bij de provincie worden aangeleverd. Vervolgens kunnen de provincie en scheepsbouwer verkennen wat er mogelijk is. Welke maatregelen de provincie ook neemt, het wordt in elk geval tijdelijk, zegt hij. “Nadat zo’n schip van de werf komt en naar zee gaat, komt ze nooit meer terug bij de Winschoterdiep.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.