ploegam pannerdensch kanaal
Tegen overstromingen

10.000 kuub klei voor sterkere oevers langs het Pannerdensch Kanaal

Werkzaamheden bij het Pannerdensch Kanaal. Foto via Ploegam

Vrachtwagens vervoeren in de komende weken bijna 10.000 kuub natuurklei naar de oevers van het Pannerdensch Kanaal, maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. Ploegam zal het materiaal gebruiken om de oevers na een verlaging af te dekken tegen erosie. De aannemer verlaagt de oevers in opdracht van Rijkswaterstaat om het water uit de Rijn meer ruimte te geven, wat de kans op overstromingen in het rivierengebied moet verminderen.  

Ploegam en Rijkswaterstaat kochten de klei in bij de Lobberdense Waard, een klei- en zandwinningsgebied op een paar kilometer afstand van het werkterrein bij het Pannerdensch Kanaal. De korte afstand maakt het mogelijk om de klei per vrachtwagen te vervoeren in plaats van per schip, zegt omgevingsmanager Norbert van der Hoek in een online update van Rijkswaterstaat. “Elke andere leverancier ligt meteen veel verder weg. En ook daar zou plaatselijk transport nodig zijn om de klei in een schip te krijgen.”

Eenmaal aangekomen gebruikt Ploegam de klei om oevers af te dekken tegen erosie. De betreffende oevers worden sinds de afgelopen maanden door de aannemer verlaagd. Zo hoopt Rijkswaterstaat, die de opdracht in juli 2019 aan Ploegam gunde, de doorstroom van water uit de Rijn te verbeteren en de kans op overstromingen te verminderen. De aannemer ving een aanneemsom van bijna zeven miljoen euro voor het project.

Omgevingsmanager Van der Hoek legt uit dat er eerder is afgesproken om materialen voor het project zo veel mogelijk per schip aan te laten voeren. Voor de 10.000 kuub klei wordt dus een uitzondering gemaakt. Van der Hoek zegt dat het zinloos zou zijn om voor de korte afstand schepen te gebruiken. “Vanuit duurzaamheidsoogpunt is er geen betere keuze denkbaar dan transport over de weg.”

Pannerdensch Kanaal

Het Pannerdensch Kanaal begint waar de Rijn in Nederland splitst, ter hoogte van het dorp Pannerden in Gelderland. “We zorgen dat het water uit de Rijn bij hoogwater wordt verdeeld over de Waal en het Pannerdensch Kanaal”, zegt Rijkswaterstaat. “Dat doen we sinds onze oprichting 1789. In de periode daarvoor was er nauwelijks sprake van rivierbeheer. Overstromingen maakten regelmatig slachtoffers in het rivierengebied.”

Het doel van het oeververlagingsproject is om ervoor te zorgen dat het water uit de Rijn genoeg ruimte heeft om in het Pannerdensch Kanaal door te stromen. “Door de kribben en oevers te verlagen stroomt het water makkelijker weg bij hoogwater, waardoor de kans op overstromingen in het rivierengebied daalt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

10.000 kuub klei voor sterkere oevers langs het Pannerdensch Kanaal | Infrasite
ploegam pannerdensch kanaal
Tegen overstromingen

10.000 kuub klei voor sterkere oevers langs het Pannerdensch Kanaal

Werkzaamheden bij het Pannerdensch Kanaal. Foto via Ploegam

Vrachtwagens vervoeren in de komende weken bijna 10.000 kuub natuurklei naar de oevers van het Pannerdensch Kanaal, maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. Ploegam zal het materiaal gebruiken om de oevers na een verlaging af te dekken tegen erosie. De aannemer verlaagt de oevers in opdracht van Rijkswaterstaat om het water uit de Rijn meer ruimte te geven, wat de kans op overstromingen in het rivierengebied moet verminderen.  

Ploegam en Rijkswaterstaat kochten de klei in bij de Lobberdense Waard, een klei- en zandwinningsgebied op een paar kilometer afstand van het werkterrein bij het Pannerdensch Kanaal. De korte afstand maakt het mogelijk om de klei per vrachtwagen te vervoeren in plaats van per schip, zegt omgevingsmanager Norbert van der Hoek in een online update van Rijkswaterstaat. “Elke andere leverancier ligt meteen veel verder weg. En ook daar zou plaatselijk transport nodig zijn om de klei in een schip te krijgen.”

Eenmaal aangekomen gebruikt Ploegam de klei om oevers af te dekken tegen erosie. De betreffende oevers worden sinds de afgelopen maanden door de aannemer verlaagd. Zo hoopt Rijkswaterstaat, die de opdracht in juli 2019 aan Ploegam gunde, de doorstroom van water uit de Rijn te verbeteren en de kans op overstromingen te verminderen. De aannemer ving een aanneemsom van bijna zeven miljoen euro voor het project.

Omgevingsmanager Van der Hoek legt uit dat er eerder is afgesproken om materialen voor het project zo veel mogelijk per schip aan te laten voeren. Voor de 10.000 kuub klei wordt dus een uitzondering gemaakt. Van der Hoek zegt dat het zinloos zou zijn om voor de korte afstand schepen te gebruiken. “Vanuit duurzaamheidsoogpunt is er geen betere keuze denkbaar dan transport over de weg.”

Pannerdensch Kanaal

Het Pannerdensch Kanaal begint waar de Rijn in Nederland splitst, ter hoogte van het dorp Pannerden in Gelderland. “We zorgen dat het water uit de Rijn bij hoogwater wordt verdeeld over de Waal en het Pannerdensch Kanaal”, zegt Rijkswaterstaat. “Dat doen we sinds onze oprichting 1789. In de periode daarvoor was er nauwelijks sprake van rivierbeheer. Overstromingen maakten regelmatig slachtoffers in het rivierengebied.”

Het doel van het oeververlagingsproject is om ervoor te zorgen dat het water uit de Rijn genoeg ruimte heeft om in het Pannerdensch Kanaal door te stromen. “Door de kribben en oevers te verlagen stroomt het water makkelijker weg bij hoogwater, waardoor de kans op overstromingen in het rivierengebied daalt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.