kanaal someren oeveronderhoud damwanden
Administratieve druk

Oeveronderhoud Someren vertraagd door ‘rompslomp’ bij Rijkswaterstaat

Deel van de Zuid-Willemsvaart bij Someren. Rijkswaterstaat / Studio Retouched

De vervanging van de damwanden langs kanaal de Zuid-Willemsvaart bij Someren loopt vertraging op. Aannemerscombinatie Hakkers-Beens zou in maart beginnen, maar de werkzaamheden gingen pas eind vorige week van start. De ontheffing die werd aangevraagd voor het gebruik van het benodigde materieel werd te laat door Rijkswaterstaat verleend. Het gevolg van een hoge administratieve last en een zieke medewerker, vertelt woordvoerder Renske Hamming van de opdrachtgever tegenover Infrasite.        

Hakkers-Beens pleegt sinds 2021 onderhoud voor Rijkswaterstaat aan de oevers van meerdere kanalen in Limburg en Noord-Brabant. De aannemer gebruikt boor- en graafmachines om oude damwanden te vervangen met nieuwe. De machines en bouwmaterialen staan op een drijvende ponton, waardoor ze niet over wegen aangevoerd hoeven te worden. Dat vermindert verkeersoverlast, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Nederlandse vaarwegen hebben maximale toegestane afmetingen voor voertuigen. Het materieel van Hakkers-Beens is op sommige plekken te breed, waaronder een deel van kanaal de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van Someren-Eind. Om de damwanden hier alsnog te kunnen vervangen vroeg de aannemer een ontheffing aan bij Rijkswaterstaat. De behandeling van de aanvraag duurde onverwacht lang. Als gevolg zijn de werkzaamheden in Someren een maand later begonnen dan gepland, vertelt woordvoerder Renske Hamming van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite.

Administratieve rompslomp

Een ontheffing is een uitzondering op een regel, in dit geval de maximale toegestane afmetingen van voertuigen op het kanaal. De behandeling van de ontheffingsaanvraag van Hakkers-Beens leed onder een “administratieve rompslomp” bij Rijkswaterstaat, zegt Hamming. “Er werd iemand ziek. Soms houdt het dan gewoon even op.” Aan de aannemer lag het niet, benadrukt ze.

Ondanks de trage start zijn de werkzaamheden inmiddels op stoom. Op de ponton van Hakkers-Beens staat een graafmachine die oude damwandplanken met een grijper uit de oever trekt. Nieuwe stalen damwandplanken worden ingetrild en verankerd. Zodra een deel van de oever klaar is drijft de ponton naar het volgende stuk. Naar verwachting is de aannemer over een paar dagen klaar in Someren. Daarna volgen de oevers van kanaal Wessem-Nederweert en het Wilhelminakanaal op de trajecten Tilburg-Oirschot en Best-Beek en Donk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Oeveronderhoud Someren vertraagd door ‘rompslomp’ bij Rijkswaterstaat | Infrasite
kanaal someren oeveronderhoud damwanden
Administratieve druk

Oeveronderhoud Someren vertraagd door ‘rompslomp’ bij Rijkswaterstaat

Deel van de Zuid-Willemsvaart bij Someren. Rijkswaterstaat / Studio Retouched

De vervanging van de damwanden langs kanaal de Zuid-Willemsvaart bij Someren loopt vertraging op. Aannemerscombinatie Hakkers-Beens zou in maart beginnen, maar de werkzaamheden gingen pas eind vorige week van start. De ontheffing die werd aangevraagd voor het gebruik van het benodigde materieel werd te laat door Rijkswaterstaat verleend. Het gevolg van een hoge administratieve last en een zieke medewerker, vertelt woordvoerder Renske Hamming van de opdrachtgever tegenover Infrasite.        

Hakkers-Beens pleegt sinds 2021 onderhoud voor Rijkswaterstaat aan de oevers van meerdere kanalen in Limburg en Noord-Brabant. De aannemer gebruikt boor- en graafmachines om oude damwanden te vervangen met nieuwe. De machines en bouwmaterialen staan op een drijvende ponton, waardoor ze niet over wegen aangevoerd hoeven te worden. Dat vermindert verkeersoverlast, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Nederlandse vaarwegen hebben maximale toegestane afmetingen voor voertuigen. Het materieel van Hakkers-Beens is op sommige plekken te breed, waaronder een deel van kanaal de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van Someren-Eind. Om de damwanden hier alsnog te kunnen vervangen vroeg de aannemer een ontheffing aan bij Rijkswaterstaat. De behandeling van de aanvraag duurde onverwacht lang. Als gevolg zijn de werkzaamheden in Someren een maand later begonnen dan gepland, vertelt woordvoerder Renske Hamming van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite.

Administratieve rompslomp

Een ontheffing is een uitzondering op een regel, in dit geval de maximale toegestane afmetingen van voertuigen op het kanaal. De behandeling van de ontheffingsaanvraag van Hakkers-Beens leed onder een “administratieve rompslomp” bij Rijkswaterstaat, zegt Hamming. “Er werd iemand ziek. Soms houdt het dan gewoon even op.” Aan de aannemer lag het niet, benadrukt ze.

Ondanks de trage start zijn de werkzaamheden inmiddels op stoom. Op de ponton van Hakkers-Beens staat een graafmachine die oude damwandplanken met een grijper uit de oever trekt. Nieuwe stalen damwandplanken worden ingetrild en verankerd. Zodra een deel van de oever klaar is drijft de ponton naar het volgende stuk. Naar verwachting is de aannemer over een paar dagen klaar in Someren. Daarna volgen de oevers van kanaal Wessem-Nederweert en het Wilhelminakanaal op de trajecten Tilburg-Oirschot en Best-Beek en Donk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.