Kanaal Almelo – De Haandrik

Overijssel pakt kilometers aan boordvoorzieningen aan

Kanaal Almelo – De Haandrik boordvoorzieningen Overijssel
Kanaal Almelo – De Haandrik bij Aadorp (circa 2007). Public domain

Aannemerscombinatie Van den Herik-De Vries is voorlopig de opdracht gegund voor het onderhoud van boordvoorzieningen over een lengte van 30 kilometer langs Kanaal Almelo-De Haandrik.

De provincie meldt in een nieuwsbericht dat de boordvoorzieningen onderhoud nodig om het kanaal veilig te houden. Het doel is een oever die minimaal 50 jaar mee kan. De gunning aan Van den Herik-De Vries is voorlopig. Concurrenten hebben tot het einde van de maand om bezwaar te maken. Verneemt de provincie niets, dan wordt de gunning definitief.

Naar verwachting werken de provincie en aannemerscombinatie tot de zomer van 2023 aan een plan van aanpak. De provincie belooft het plan na de zomer met omwonenden te delen. Het is een behoorlijk project. In totaal dekken de te onderhouden boordvoorzieningen 30 kilometer aan oever.

Vooronderzoeken naar de bodem, bestaande kabels, leidingen en sonderingen vinden sinds 2022 plaats. De onderzoeken lopen door tot aan de uitvoering van het project. Naar verwachting starten de werkzaamheden tussen 2024 en 2025. De provincie hoopt de oeverbescherming in 2029 af te ronden.

Voorzichtig

De provincie benadrukt dat risico- en schadebeperking centraal staan. Dat mag geen verrassing heten, want in 2018 en 2019 ontving Overijssel meer dan 400 schademeldingen van omwonenden naar aanleiding van eerdere werkzaamheden aan Kanaal Almelo-De Haandrik.

De provincie maakte het kanaal tussen 2011 en 2016 toegankelijk voor grotere schepen. De huizen van omwonenden liepen schade op door baggerwerk, damwandvervangingen en trillingen aan het kanaal. De oorzaken verschilden per woning. Huizen op veen bleken bijzonder kwetsbaar voor verzakking.

Ervaring

Van den Herik heeft een geschiedenis aan waterbouw. In 2020 verruimde de aannemer het Julianakanaal over een lengte van ongeveer drie kilometer. Vorig jaar versterkte het bedrijf de Rotterdamse Koninginnebrug met meer dan 3.000 ton breuksteen. Op dit moment baggert Van den Herik voor Rijkswaterstaat in IJmuiden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Overijssel pakt kilometers aan boordvoorzieningen aan | Infrasite
Kanaal Almelo – De Haandrik

Overijssel pakt kilometers aan boordvoorzieningen aan

Kanaal Almelo – De Haandrik boordvoorzieningen Overijssel
Kanaal Almelo – De Haandrik bij Aadorp (circa 2007). Public domain

Aannemerscombinatie Van den Herik-De Vries is voorlopig de opdracht gegund voor het onderhoud van boordvoorzieningen over een lengte van 30 kilometer langs Kanaal Almelo-De Haandrik.

De provincie meldt in een nieuwsbericht dat de boordvoorzieningen onderhoud nodig om het kanaal veilig te houden. Het doel is een oever die minimaal 50 jaar mee kan. De gunning aan Van den Herik-De Vries is voorlopig. Concurrenten hebben tot het einde van de maand om bezwaar te maken. Verneemt de provincie niets, dan wordt de gunning definitief.

Naar verwachting werken de provincie en aannemerscombinatie tot de zomer van 2023 aan een plan van aanpak. De provincie belooft het plan na de zomer met omwonenden te delen. Het is een behoorlijk project. In totaal dekken de te onderhouden boordvoorzieningen 30 kilometer aan oever.

Vooronderzoeken naar de bodem, bestaande kabels, leidingen en sonderingen vinden sinds 2022 plaats. De onderzoeken lopen door tot aan de uitvoering van het project. Naar verwachting starten de werkzaamheden tussen 2024 en 2025. De provincie hoopt de oeverbescherming in 2029 af te ronden.

Voorzichtig

De provincie benadrukt dat risico- en schadebeperking centraal staan. Dat mag geen verrassing heten, want in 2018 en 2019 ontving Overijssel meer dan 400 schademeldingen van omwonenden naar aanleiding van eerdere werkzaamheden aan Kanaal Almelo-De Haandrik.

De provincie maakte het kanaal tussen 2011 en 2016 toegankelijk voor grotere schepen. De huizen van omwonenden liepen schade op door baggerwerk, damwandvervangingen en trillingen aan het kanaal. De oorzaken verschilden per woning. Huizen op veen bleken bijzonder kwetsbaar voor verzakking.

Ervaring

Van den Herik heeft een geschiedenis aan waterbouw. In 2020 verruimde de aannemer het Julianakanaal over een lengte van ongeveer drie kilometer. Vorig jaar versterkte het bedrijf de Rotterdamse Koninginnebrug met meer dan 3.000 ton breuksteen. Op dit moment baggert Van den Herik voor Rijkswaterstaat in IJmuiden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.