Samenwerking NDW, KNMI, SWOV en TUD rond weer en verkeer

Foto: Ivo Ketelaar

Sinds enige tijd werkt NDW samen met de SWOV, de TU Delft en het datalab van het KNMI. In gezamenlijkheid wordt onderzocht wat de relatie is tussen weer, verkeer én ongevallen op de weg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de gegevens van zo’n 160.000 ongevallen die zijn opgeslagen in de verkeersdatabanken. Het KNMI brengt hoge resolutiedata in van het weer, waaronder windwaarnemingen en neerslagradarbeelden. Het onderzoek richt zich met name op het ontdekken van patronen. Elk ongeval wordt daarbij gekoppeld aan de weersomstandigheden van dat moment.

Recent is een tweede samenwerking gestart met deels dezelfde partijen plus het Directoraat-generaal Milieu van het ministerie van IenM, met als doel verbanden te vinden tussen verkeer, weer en luchtkwaliteit.

Dit zijn twee beleidsonderwerpen rond verkeer, waar de historische verkeersgegevens (inclusief de zgn. situatieberichten) zeker zo relevant zijn als de actuele verkeersgegevens die elke minuut worden doorgegeven. In deze samenwerkingsverbanden gaat veel tijd zitten in het delen van elkaars data en het ontsluiten ervan. NDW werkt daarom ook aan een Big Data Warehouse dat ‘in the cloud’ wordt gerealiseerd. De NDW Data Science Society is daarbij op dit moment bezig met het onderzoeken van diverse ‘use cases’ voor Big Data op het gebied van verkeersdoorstroming.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)

Samenwerking NDW, KNMI, SWOV en TUD rond weer en verkeer | Infrasite

Samenwerking NDW, KNMI, SWOV en TUD rond weer en verkeer

Foto: Ivo Ketelaar

Sinds enige tijd werkt NDW samen met de SWOV, de TU Delft en het datalab van het KNMI. In gezamenlijkheid wordt onderzocht wat de relatie is tussen weer, verkeer én ongevallen op de weg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de gegevens van zo’n 160.000 ongevallen die zijn opgeslagen in de verkeersdatabanken. Het KNMI brengt hoge resolutiedata in van het weer, waaronder windwaarnemingen en neerslagradarbeelden. Het onderzoek richt zich met name op het ontdekken van patronen. Elk ongeval wordt daarbij gekoppeld aan de weersomstandigheden van dat moment.

Recent is een tweede samenwerking gestart met deels dezelfde partijen plus het Directoraat-generaal Milieu van het ministerie van IenM, met als doel verbanden te vinden tussen verkeer, weer en luchtkwaliteit.

Dit zijn twee beleidsonderwerpen rond verkeer, waar de historische verkeersgegevens (inclusief de zgn. situatieberichten) zeker zo relevant zijn als de actuele verkeersgegevens die elke minuut worden doorgegeven. In deze samenwerkingsverbanden gaat veel tijd zitten in het delen van elkaars data en het ontsluiten ervan. NDW werkt daarom ook aan een Big Data Warehouse dat ‘in the cloud’ wordt gerealiseerd. De NDW Data Science Society is daarbij op dit moment bezig met het onderzoeken van diverse ‘use cases’ voor Big Data op het gebied van verkeersdoorstroming.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)