Meesterschapsprijs voor Haagse machinisten

Utrecht – Op zaterdag 5 november 2005 streden in Leidschendam en Utrecht 25 teams van treinmachinisten om de Meesterschapsprijs. Het team uit Den Haag behaalde de hoogste scores in praktijkprestaties en theorie.

Treinmachinisten worden van oudsher meester genoemd. Er is veel kennis en ervaring nodig om treinen met honderden reizigers veilig en comfortabel over de rails te laten rijden. Daarom werd er bijvoorbeeld gestreden in het snel opsporen en herstellen van storingen aan treinen. Bij het gelijkmatig remmen ging het er om een trein met slechts een remhandeling zo dicht mogelijk bij een gemarkeerd punt te laten stoppen. Ook moesten twee treinstellen zo voorzichtig mogelijk gekoppeld worden met een stapel blikjes op de koppeling. Verder werd de theoretische kennis van veiligheidsregels getest.

Meer ludieke onderdelen waren gericht op de inzet van handkracht, bijvoorbeeld het duwen van een wielas en het rijden met een pomplorrie. De teams bestonden elk uit 4 machinisten. Er deden 24 teams van NS Reizigers en een team van NS Internationaal mee aan de wedstrijden. De afvaardiging van de standplaats Nijmegen bestond als enige geheel uit vrouwen. In totaal waren er circa 400 deelnemers, organisatoren en supporters van NS en Railsport, die met een aantal treinstellen vanuit diverse delen van het land naar Leidschendam kwamen en vervolgens aaneengekoppeld naar Utrecht reisden. De machinisten van NS zetten iedere dag een topprestatie neer door meer dan 1 miljoen reizigers veilig op hun bestemming te brengen.

Met de strijd om de meesterschapsprijs blijkt dat je van een serieus beroep ook een spannende wedstrijd in vakmanschap kunt maken. Iedere standplaats leverde ook een anekdote in. Deze zijn gebundeld in een boekje Meesterlijke verhalen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor