Meer containers van en naar Amsterdam

Amsterdam – De Ceres terminal in Amsterdam gaat vanaf februari 2006 naar schatting 50% meer containers overslaan. Haven Amsterdam krijgt er een nieuwe loop (containerlijndienst) bij. Een andere, bestaande loop vervalt, waardoor het aantal loops gelijk blijft. Maar omdat de schepen van de nieuwe loop veel groter zijn dan de bestaande, krijgt Amsterdam er meer containers bij.

De A-loop, die van Japan naar Europa vaart, deed Amsterdam alleen op de terugweg aan. Vanaf nu wordt Amsterdam voor zowel inkomende als uitgaande containers aangedaan. De B-loop doet Zuid-China, Taiwan en Singapore, en een aantal Europese havens aan. Op de terugweg naar Azië doen de schepen ook het Midden-Oosten aan. De schepen van de B-loop zijn 6000 TEU (Twenty Feet Equivalent Unit). Er kunnen meer containers op deze schepen dan op die van de F-loop, die per februari stopt. De F-loop stopt door de herschikking in de Grand Alliance door het vertrek van P&O Nedlloyd naar Maersk en een samenwerking met de New World Alliance.

Mark van der Horst, havenwethouder: “Deze cijfers laten zien dat grote internationale ondernemingen het belang zien van de Amsterdamse haven. Er zijn in Amsterdam geen wachttijden, en de overslag gaat snel doordat een schip in de moderne Ceres terminal aan twee kanten tegelijk kan laden of lossen. Ondernemingen zien dat het zijn vruchten afwerpt, en trekken hun conclusies. Dit is goed voor de positie van de Amsterdamse haven en voor de werkgelegenheid.”

De logistieke dienstverlening rondom de terminal verbetert constant. Zo is 20 januari 2006 de Ms. Mercurius Amsterdam gedoopt. Dit is een uniek zelfladend en -lossend schip dat dagelijks in de Noordelijke Randstad containers gaat vervoeren tussen bedrijven, afzet- en ophaalpunten en terminals. Het biedt zo de mogelijkheid om het zware vervoer binnen de regio van de weg naar het water te verplaatsen.

De ‘Mercurius Amsterdam’ is de spil binnen het nieuwe logistieke concept ‘AMSbarge’ (Amsterdam Barge Concept), dat Haven Amsterdam samen met een aantal bedrijven heeft ontwikkeld. Het doel hiervan is om te komen tot een alternatief voor het goederenvervoer over de weg op korte afstanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Meer containers van en naar Amsterdam | Infrasite

Meer containers van en naar Amsterdam

Amsterdam – De Ceres terminal in Amsterdam gaat vanaf februari 2006 naar schatting 50% meer containers overslaan. Haven Amsterdam krijgt er een nieuwe loop (containerlijndienst) bij. Een andere, bestaande loop vervalt, waardoor het aantal loops gelijk blijft. Maar omdat de schepen van de nieuwe loop veel groter zijn dan de bestaande, krijgt Amsterdam er meer containers bij.

De A-loop, die van Japan naar Europa vaart, deed Amsterdam alleen op de terugweg aan. Vanaf nu wordt Amsterdam voor zowel inkomende als uitgaande containers aangedaan. De B-loop doet Zuid-China, Taiwan en Singapore, en een aantal Europese havens aan. Op de terugweg naar Azië doen de schepen ook het Midden-Oosten aan. De schepen van de B-loop zijn 6000 TEU (Twenty Feet Equivalent Unit). Er kunnen meer containers op deze schepen dan op die van de F-loop, die per februari stopt. De F-loop stopt door de herschikking in de Grand Alliance door het vertrek van P&O Nedlloyd naar Maersk en een samenwerking met de New World Alliance.

Mark van der Horst, havenwethouder: “Deze cijfers laten zien dat grote internationale ondernemingen het belang zien van de Amsterdamse haven. Er zijn in Amsterdam geen wachttijden, en de overslag gaat snel doordat een schip in de moderne Ceres terminal aan twee kanten tegelijk kan laden of lossen. Ondernemingen zien dat het zijn vruchten afwerpt, en trekken hun conclusies. Dit is goed voor de positie van de Amsterdamse haven en voor de werkgelegenheid.”

De logistieke dienstverlening rondom de terminal verbetert constant. Zo is 20 januari 2006 de Ms. Mercurius Amsterdam gedoopt. Dit is een uniek zelfladend en -lossend schip dat dagelijks in de Noordelijke Randstad containers gaat vervoeren tussen bedrijven, afzet- en ophaalpunten en terminals. Het biedt zo de mogelijkheid om het zware vervoer binnen de regio van de weg naar het water te verplaatsen.

De ‘Mercurius Amsterdam’ is de spil binnen het nieuwe logistieke concept ‘AMSbarge’ (Amsterdam Barge Concept), dat Haven Amsterdam samen met een aantal bedrijven heeft ontwikkeld. Het doel hiervan is om te komen tot een alternatief voor het goederenvervoer over de weg op korte afstanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam