TERNEUZEN

Testexplosies voor opblazen oostelijke muur Middensluis

De Middensluis met middenin de kolkwand die nog opgeblazen moet worden foto nieuwesluisterneuzen.nl

De aannemerscombinatie Sassevaart die de nieuwe zeesluis in Terneuzen bouwt laat deze week proefexplosies in de Middensluis uitvoeren. Die zijn bedoeld om het daadwerkelijke opblazen van de oostelijke kolkwand voor te bereiden.

Het gaat om vijf ‘proefploffen’ die steeds iets sterker van kracht zijn. Doel van de test is vast te stellen hoeveel explosief gebruikt moet worden om de oostelijke sluismuur op te blazen. Bij het verwijderen van de westelijke kolkwand maart vorig jaar liepen gebouwen in de omgeving schade op. Omwonenden dienden zo’n 200 schadeclaims in, waarvan de helft werd gehonoreerd.

Springplan

Bij een evaluatie van de werkzaamheden vorig jaar bleek dat er destijds teveel explosieven waren gebruikt. Dat willen de bouwers nu voorkomen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en Sassevaart zeggen na de evaluatie toe de aanbevelingen in het rapport mee te zullen nemen bij de voorbereidingen. Dezelfde deskundigen die de evaluatie schreven controleren nu het springplan voor de sluismuur.

Veiligheidszone

De proefexplosies vinden plaats op woensdag 11 en donderdag 12 januari tussen 9.00 en 16.00 uur. Het verkeer over de weg wordt tijdelijk stilgelegd. Ook de scheepvaart via de oostelijke sluis wordt tijdens de ontploffingen tijdelijk gestremd. Via de westelijke sluis kan de scheepvaart gewoon doorgang vinden. Er geldt steeds een veiligheidszone van 200 meter.

Big Bang

Het effect van de explosies wordt nauwkeurig gemeten met trillingmeters die in de omgeving worden opgesteld. Alleen als de resultaten binnen de normen blijven wordt een volgende proefplof uitgevoerd. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en Sassevaart hopen zo de overlast bij het definitief verwijderen van de oostelijke sluiswand te minimaliseren. Voor wanneer deze ‘big bang’ gepland staat is nog niet bekendgemaakt.

Lees ook:

Te veel springstof gebruikt bij opblazen Middensluis Terneuzen

200 schadeclaims na opblazen sluismuur

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Testexplosies voor opblazen oostelijke muur Middensluis | Infrasite
TERNEUZEN

Testexplosies voor opblazen oostelijke muur Middensluis

De Middensluis met middenin de kolkwand die nog opgeblazen moet worden foto nieuwesluisterneuzen.nl

De aannemerscombinatie Sassevaart die de nieuwe zeesluis in Terneuzen bouwt laat deze week proefexplosies in de Middensluis uitvoeren. Die zijn bedoeld om het daadwerkelijke opblazen van de oostelijke kolkwand voor te bereiden.

Het gaat om vijf ‘proefploffen’ die steeds iets sterker van kracht zijn. Doel van de test is vast te stellen hoeveel explosief gebruikt moet worden om de oostelijke sluismuur op te blazen. Bij het verwijderen van de westelijke kolkwand maart vorig jaar liepen gebouwen in de omgeving schade op. Omwonenden dienden zo’n 200 schadeclaims in, waarvan de helft werd gehonoreerd.

Springplan

Bij een evaluatie van de werkzaamheden vorig jaar bleek dat er destijds teveel explosieven waren gebruikt. Dat willen de bouwers nu voorkomen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en Sassevaart zeggen na de evaluatie toe de aanbevelingen in het rapport mee te zullen nemen bij de voorbereidingen. Dezelfde deskundigen die de evaluatie schreven controleren nu het springplan voor de sluismuur.

Veiligheidszone

De proefexplosies vinden plaats op woensdag 11 en donderdag 12 januari tussen 9.00 en 16.00 uur. Het verkeer over de weg wordt tijdelijk stilgelegd. Ook de scheepvaart via de oostelijke sluis wordt tijdens de ontploffingen tijdelijk gestremd. Via de westelijke sluis kan de scheepvaart gewoon doorgang vinden. Er geldt steeds een veiligheidszone van 200 meter.

Big Bang

Het effect van de explosies wordt nauwkeurig gemeten met trillingmeters die in de omgeving worden opgesteld. Alleen als de resultaten binnen de normen blijven wordt een volgende proefplof uitgevoerd. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en Sassevaart hopen zo de overlast bij het definitief verwijderen van de oostelijke sluiswand te minimaliseren. Voor wanneer deze ‘big bang’ gepland staat is nog niet bekendgemaakt.

Lees ook:

Te veel springstof gebruikt bij opblazen Middensluis Terneuzen

200 schadeclaims na opblazen sluismuur

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld