Reactie ProRail op onderzoek OVV naar treinbotsing Tilburg

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft op 10 maart 2016 het rapport gepubliceerd over de treinbotsing in Tilburg. Daar botste op 6 maart 2015 een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein die deels was geladen met gevaarlijke stoffen. Daarbij raakten enkele inzittenden licht gewond.

Botsing Tilburg
Het rapport van de Onderzoeksraad volgt op eerdere publicaties van de Inspectie Leefomgeving en Transport en op een gezamenlijk onderzoek van ProRail, NS Reizigers en DB Schenker Rail. De Onderzoeksraad adviseert dat we in de bijsturing van goederentreinen meer rekening zouden moeten houden met de lading van de betreffende treinen.

Vervoer gevaarlijke stoffen
Het vervoer van gevaarlijke stoffen is vastgelegd in de wet Basisnet. Deze wet heeft als doel het vervoer van gevaarlijke stoffen mogelijk te maken en de risico’s voor omwonenden binnen de wettelijke grenzen te houden. Daarom is in de wet vastgelegd via welke routes het vervoer van gevaarlijke stoffen mag plaatsvinden. Wanneer vervoerders van de geplande routes willen afwijken, maakt ProRail in de bijsturing geen onderscheid tussen treinen met of zonder gevaarlijke stoffen. Dat is volgens de wet niet nodig, maar naar aanleiding van het ongeval in Tilburg adviseert de Onderzoeksraad hier voortaan meer rekening mee te houden. ProRail omarmt dit advies en wil samen met vervoerders en verladers onderzoeken hoe hier verder invulling aan kan worden gegeven.

Veiligheid blijvend verbeteren
In 2014 is ProRail gestart met het Programma Gevaarlijke Stoffen dat tot doel heeft de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor verder te reduceren. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met vervoerders en verladers in de chemische industrie. Om die reden hebben we ook samen met hen en NS Reizigers de botsing in Tilburg uitgebreid onderzocht. Dat heeft geleid tot een aantal verbeteringen waardoor de veiligheid verder is verhoogd. Zo is onder meer de vertrekprocedure op station Tilburg aangepast en is de procedure aangescherpt om vóór vertrek de juiste treinlengte aan te geven.

Meer informatie
Nieuwsbericht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Onnodige risico’s bij spoorvervoer met gevaarlijke stoffen
Nieuwsbericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Tilburg
Onderzoeksrapport NS Reizigers en DB Schenker naar de botsing op emplacement Tilburg Goederen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Reactie ProRail op onderzoek OVV naar treinbotsing Tilburg | Infrasite

Reactie ProRail op onderzoek OVV naar treinbotsing Tilburg

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft op 10 maart 2016 het rapport gepubliceerd over de treinbotsing in Tilburg. Daar botste op 6 maart 2015 een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein die deels was geladen met gevaarlijke stoffen. Daarbij raakten enkele inzittenden licht gewond.

Botsing Tilburg
Het rapport van de Onderzoeksraad volgt op eerdere publicaties van de Inspectie Leefomgeving en Transport en op een gezamenlijk onderzoek van ProRail, NS Reizigers en DB Schenker Rail. De Onderzoeksraad adviseert dat we in de bijsturing van goederentreinen meer rekening zouden moeten houden met de lading van de betreffende treinen.

Vervoer gevaarlijke stoffen
Het vervoer van gevaarlijke stoffen is vastgelegd in de wet Basisnet. Deze wet heeft als doel het vervoer van gevaarlijke stoffen mogelijk te maken en de risico’s voor omwonenden binnen de wettelijke grenzen te houden. Daarom is in de wet vastgelegd via welke routes het vervoer van gevaarlijke stoffen mag plaatsvinden. Wanneer vervoerders van de geplande routes willen afwijken, maakt ProRail in de bijsturing geen onderscheid tussen treinen met of zonder gevaarlijke stoffen. Dat is volgens de wet niet nodig, maar naar aanleiding van het ongeval in Tilburg adviseert de Onderzoeksraad hier voortaan meer rekening mee te houden. ProRail omarmt dit advies en wil samen met vervoerders en verladers onderzoeken hoe hier verder invulling aan kan worden gegeven.

Veiligheid blijvend verbeteren
In 2014 is ProRail gestart met het Programma Gevaarlijke Stoffen dat tot doel heeft de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor verder te reduceren. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met vervoerders en verladers in de chemische industrie. Om die reden hebben we ook samen met hen en NS Reizigers de botsing in Tilburg uitgebreid onderzocht. Dat heeft geleid tot een aantal verbeteringen waardoor de veiligheid verder is verhoogd. Zo is onder meer de vertrekprocedure op station Tilburg aangepast en is de procedure aangescherpt om vóór vertrek de juiste treinlengte aan te geven.

Meer informatie
Nieuwsbericht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Onnodige risico’s bij spoorvervoer met gevaarlijke stoffen
Nieuwsbericht van de Inspectie Leefomgeving en Transport Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Tilburg
Onderzoeksrapport NS Reizigers en DB Schenker naar de botsing op emplacement Tilburg Goederen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail