Zuidelijk deel spoor HSL-Zuid gereed voor treinverkeer

Zoetermeer – Het Zuidelijk deel van de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid) is gereed voor treinverkeer. Dat is de conclusie van inspecteurs van aannemer Infraspeed na de laatste visuele inspectie die gisteren plaatsvond. Tussen Barendrecht en de Belgische grens is het spoor klaar voor testritten met dieselmaterieel.

Laatste inspectie Infraspeed

Nu het spoor gereed is, kan de snelheid van de testtreinen geleidelijk worden opgevoerd. Tot het moment dat er permanent spanning op de bovenleidingen kan worden gezet, wordt met dieseltreinen een snelheid van maximaal 140 kilometer per uur gehaald

Deze maand wordt er hoogspanning geleverd aan het onderstation in Zevenbergschen Hoek, het ‘stopcontact’ van het zuidelijk deel van het HSL-tracé. Vanaf dat moment kunnen ook de transformatoren worden getest. Permanente spanning op de bovenleidingen zal later dit jaar volgen.

Als dat zover is, wordt er eerst met een elektrische locomotief getest. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2006 zal vervolgens een Thalys, speciaal omgebouwd voor de testen, met 330 kilometer per uur nagaan of het spoor aan alle eisen voldoet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid

Zuidelijk deel spoor HSL-Zuid gereed voor treinverkeer | Infrasite

Zuidelijk deel spoor HSL-Zuid gereed voor treinverkeer

Zoetermeer – Het Zuidelijk deel van de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid) is gereed voor treinverkeer. Dat is de conclusie van inspecteurs van aannemer Infraspeed na de laatste visuele inspectie die gisteren plaatsvond. Tussen Barendrecht en de Belgische grens is het spoor klaar voor testritten met dieselmaterieel.

Laatste inspectie Infraspeed

Nu het spoor gereed is, kan de snelheid van de testtreinen geleidelijk worden opgevoerd. Tot het moment dat er permanent spanning op de bovenleidingen kan worden gezet, wordt met dieseltreinen een snelheid van maximaal 140 kilometer per uur gehaald

Deze maand wordt er hoogspanning geleverd aan het onderstation in Zevenbergschen Hoek, het ‘stopcontact’ van het zuidelijk deel van het HSL-tracé. Vanaf dat moment kunnen ook de transformatoren worden getest. Permanente spanning op de bovenleidingen zal later dit jaar volgen.

Als dat zover is, wordt er eerst met een elektrische locomotief getest. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2006 zal vervolgens een Thalys, speciaal omgebouwd voor de testen, met 330 kilometer per uur nagaan of het spoor aan alle eisen voldoet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid