Noord/Zuidlijn

Maximaal anderhalf miljard euro voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Foto: ProMedia / Inge Jacobs

Het kabinet wil maximaal 1,5 miljard euro uit het Groeifonds beschikbaar stellen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. 

De gereserveerde bedragen voor het project in Amsterdam en voor de verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft bedragen maximaal de helft van de financiën die naar verwachting in totaal nodig zijn voor deze projecten. Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de beoordelingscommissie, liet weten dat het traject voor het realiseren van deze infrastructuur nu pas begint. Omdat slechts de helft wordt gefinancierd, moet nu op zoek worden gegaan naar aanvullende middelen.

Investeren in vernieuwing

Volgens het demissionair kabinet leiden deze en andere verkozen projecten tot hogere productiviteit en creëren ze nieuwe economische bedrijvigheid. “Wij hebben als commissie de vijftien toekomstgerichte voorstellen nauwkeurig tegen het licht gehouden”, aldus Dijsselbloem. “Je kunt de euro immers maar één keer uitgeven. Alle voorstellen waar nu geld voor wordt vrijgemaakt, investeren wij daadwerkelijk in vernieuwing. Waar nodig vragen wij nog om extra onderbouwing, maar wij zien veel kansen voor hogere structurele en duurzame groei van onze economie.”

In het Groeifonds is 20 miljard euro beschikbaar voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan de toekomstige economische groei. Overigens adviseert de commissie aan het kabinet om 646 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds direct toe te kennen. Voor 3,5 miljard euro aan reserveringen moeten de indieners extra onderbouwing geven voordat een definitief besluit volgt.

Tweede ronde

De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben in het voortraject al een selectie gemaakt. Er zijn in totaal voorstellen ingediend voor een totaalbedrag van 25 miljard euro. In mei start de tweede indieningsronde. Het kabinet wil in 2022 een besluit nemen over de projecten voor de tweede ronde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs

Maximaal anderhalf miljard euro voor doortrekken Noord/Zuidlijn | Infrasite
Noord/Zuidlijn

Maximaal anderhalf miljard euro voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Foto: ProMedia / Inge Jacobs

Het kabinet wil maximaal 1,5 miljard euro uit het Groeifonds beschikbaar stellen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. 

De gereserveerde bedragen voor het project in Amsterdam en voor de verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft bedragen maximaal de helft van de financiën die naar verwachting in totaal nodig zijn voor deze projecten. Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de beoordelingscommissie, liet weten dat het traject voor het realiseren van deze infrastructuur nu pas begint. Omdat slechts de helft wordt gefinancierd, moet nu op zoek worden gegaan naar aanvullende middelen.

Investeren in vernieuwing

Volgens het demissionair kabinet leiden deze en andere verkozen projecten tot hogere productiviteit en creëren ze nieuwe economische bedrijvigheid. “Wij hebben als commissie de vijftien toekomstgerichte voorstellen nauwkeurig tegen het licht gehouden”, aldus Dijsselbloem. “Je kunt de euro immers maar één keer uitgeven. Alle voorstellen waar nu geld voor wordt vrijgemaakt, investeren wij daadwerkelijk in vernieuwing. Waar nodig vragen wij nog om extra onderbouwing, maar wij zien veel kansen voor hogere structurele en duurzame groei van onze economie.”

In het Groeifonds is 20 miljard euro beschikbaar voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan de toekomstige economische groei. Overigens adviseert de commissie aan het kabinet om 646 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds direct toe te kennen. Voor 3,5 miljard euro aan reserveringen moeten de indieners extra onderbouwing geven voordat een definitief besluit volgt.

Tweede ronde

De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben in het voortraject al een selectie gemaakt. Er zijn in totaal voorstellen ingediend voor een totaalbedrag van 25 miljard euro. In mei start de tweede indieningsronde. Het kabinet wil in 2022 een besluit nemen over de projecten voor de tweede ronde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs