Plaatsing windschermen HSL onderdeel van enorme spooroperatie rondom Rotterdam

In opdracht van ProRail wordt er van zaterdag 7 november tot en met woensdag 18 november non-stop aan het spoor rondom Rotterdam gewerkt. Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een uitzonderlijke hoeveelheid spoorwerk inhouden. Een van de projecten waaraan wordt gewerkt is de langverwachte plaatsing van windschermen op de HSL-spoorbrug over rivier Hollands Diep tussen Breda en Rotterdam.

Bij hoge windkrachten moeten treinen over de spoorbrug met aangepaste snelheid rijden of kunnen soms helemaal niet over de spoorbrug rijden. De windschermen moeten ervoor zorgen dat het treinverkeer ook bij hoge windkrachten van de spoorbrug gebruik kunnen maken.

Afname hinder

Just Ruitenberg, programmamanager Verbeterprogramma HSL bij ProRail, geeft uitleg bij de spoorbrug over Hollands Diep. “Over een lengte van drie kilometer worden er windschermen aangelegd om ervoor te zorgen dat de reiziger minder hinder heeft van de wind.”

Hij vertelt dat er bij de aanpassingen van de treindiensten wordt gekeken naar hoeveel vlagen wind er zijn, omdat die het gevaarlijkst zijn. Bij windkracht 6 gebeurt het volgens hem al dat treinen langzamer gaan rijden. Bij windkracht 8 of 9 kunnen treinen geen gebruikmaken van de spoorbrug. Met de komst van de windschermen zal de hinder voor het treinverkeer afnemen.

Lees verder op SpoorPro.nl

Foto: Arjan Vlaswinkel / ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Plaatsing windschermen HSL onderdeel van enorme spooroperatie rondom Rotterdam | Infrasite

Plaatsing windschermen HSL onderdeel van enorme spooroperatie rondom Rotterdam

In opdracht van ProRail wordt er van zaterdag 7 november tot en met woensdag 18 november non-stop aan het spoor rondom Rotterdam gewerkt. Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een uitzonderlijke hoeveelheid spoorwerk inhouden. Een van de projecten waaraan wordt gewerkt is de langverwachte plaatsing van windschermen op de HSL-spoorbrug over rivier Hollands Diep tussen Breda en Rotterdam.

Bij hoge windkrachten moeten treinen over de spoorbrug met aangepaste snelheid rijden of kunnen soms helemaal niet over de spoorbrug rijden. De windschermen moeten ervoor zorgen dat het treinverkeer ook bij hoge windkrachten van de spoorbrug gebruik kunnen maken.

Afname hinder

Just Ruitenberg, programmamanager Verbeterprogramma HSL bij ProRail, geeft uitleg bij de spoorbrug over Hollands Diep. “Over een lengte van drie kilometer worden er windschermen aangelegd om ervoor te zorgen dat de reiziger minder hinder heeft van de wind.”

Hij vertelt dat er bij de aanpassingen van de treindiensten wordt gekeken naar hoeveel vlagen wind er zijn, omdat die het gevaarlijkst zijn. Bij windkracht 6 gebeurt het volgens hem al dat treinen langzamer gaan rijden. Bij windkracht 8 of 9 kunnen treinen geen gebruikmaken van de spoorbrug. Met de komst van de windschermen zal de hinder voor het treinverkeer afnemen.

Lees verder op SpoorPro.nl

Foto: Arjan Vlaswinkel / ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel