Laatste baksteen station Breda

Een voortreffelijk staaltje vakmanschap; na 2,2 miljoen bakstenen zijn we klaar met metselen op station Breda. De laatste steen werd vanochtend op zijn plek gelegd.

Peter van IJperen legde in 2013 de eerste steen op zijn plek. En vandaag 26 mei 2016 mocht hij bijna drie jaar later, samen met Marco Zwaan, namens alle metselaars ook de laatste steen inmetselen. Een bijzonder moment dat we als opdrachtgevers niet onopgemerkt voorbij wilden laten gaan. Daarom waren er felicitaties en taart voor alle bouwvakkers op het station met het bereiken van deze mijlpaal. Het is immers mede dankzij hun vakmanschap dat het nieuwe station Breda al over een paar maanden officieel kan worden geopend!

Monsterklus
Het verwerken van de 2,2 miljoen bakstenen was een monsterklus. Al een jaar voor de start van het metselwerk werd begonnen met de engineering op de bouwplaats. Er werd een logistiek centrum ingericht waar de stenen door Koninklijke Tichelaar Makkum en Daas baksteen uit Azewijn gecodeerd werden aangeleverd in houten kratten. Op afroep werden de stenen bestaande uit 84 verschillende soorten in de juiste volgorde overgebracht naar de steigers. Daar waren op het hoogtepunt van de bouw wel 60 metselaars tegelijkertijd aan het werk.

Tijdloos en duurzaam
De bakstenen zijn een bijzonder en kenmerkend onderdeel van het ontwerp van het station. Ze geven het gebouw van architect Koen van Velsen een tijdloos en duurzaam ontwerp. Door het gebruik van de stenen wordt het station op natuurlijke wijze verbonden met de omringende stad. Bovendien vertellen ze de geschiedenis van het ontwerp. Daar waar Van Velsen het ontwerp ooit heeft aangepast, zie je afwijkende kleuren.

Op naar de eindstreep
Nog een paar maanden en dan zijn we samen met de bouwcombinatie Ballast-Nedam/Hurks klaar met de bouw van het nieuwe station. De officiële opening staat al gepland voor donderdag 8 september. Breda heeft dan een compleet nieuw station dat reizen, wonen, werken en winkelen op een moderne en comfortabele manier samenbrengt. Opgezet op een ruime en toegankelijke manier, met een brede voetgangerspassage, overzichtelijke pleinen en brede wegen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail