Omvangrijke spoorwerkzaamheden rond Utrecht

Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden van en naar Utrecht vernieuwt ProRail het emplacement en de sporen rond de Domstad. Vanaf donderdagavond 26 mei tot en met zondagavond 29 mei 2016 zetten we een grote stap in de spoorvernieuwing. Dat betekent voor reizigers dat er veel minder treinen rijden, ook op vrijdag 27 mei. Goederentreinen worden omgeleid.

Zware etappe
ProRail is al drie jaar bezig met de spoorvernieuwing rond Utrecht. Vrijwel alles wordt vernieuwd: sporen, bovenleiding, seinen, wissels, kabels, leidingen en perrons. Utrecht Centraal krijgt er twee nieuwe sporen en een nieuw perron bij. Bij Lunetten hoeven treinen elkaar niet meer te kruisen en dat levert tijdwinst op. Bij Houten is het spoor straks verdubbeld. Deze ingrijpende operatie nadert de finish, eind van dit jaar zijn de werkzaamheden grotendeels klaar. Van donderdagavond 26 mei tot en met zondagavond 29 mei werken we op elf locaties rond Utrecht, zowel aan de zuidkant als de noordkant. Utrecht Centraal is daardoor zeer beperkt bereikbaar per trein op trajecten van, naar en via Utrecht. Reizigers krijgen het advies om van te voren hun reismogelijkheden te checken via de reisplanner

Waarom spoorvernieuwing?
ProRail maakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu meer ruimte op het spoor rond Utrecht, zodat vervoerders in de toekomst meer treinen kunnen laten rijden. Door de sporen anders in te richten, kunnen treinen straks sneller en soepeler het station in- en uitrijden. Eind van dit jaar is de spoorvernieuwing grotendeels klaar.

Webvideo over de spoorvernieuwing
In het filmpje legt onze bouwmanager Han de Hilster uit wat we hebben gedaan tijdens een eerder werkweekend. Het gaat altijd om een strakke planning en het is best spannend of alles precies zo loopt als gepland. Ook komend weekend staan onze mensen voor een belangrijke klus. Veel succes!

Meer informatie
Bekijk ook de folder: spoorvernieuwing van mei tot eind augustus
Informatie over de dienstregeling is te vinden op ns.nl/treinverkeerutrecht

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail