Nederlandse staat ontvangt 1,4 miljard euro van NS

geld wordt gebruikt voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en minister Bos (Financiën) hebben met de Nederlandse Spoorwegen (NS) afspraken gemaakt over de uitkering van extra dividend van 1,4 miljard euro. Het geld wordt gebruikt om reizigers op de drukste trajecten in de brede Randstad ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Dit is onderdeel van de spoorambities van het kabinet. In totaal is hier 4,5 miljard euro voor nodig.

De ministers hebben de Tweede Kamer woensdag 25 november 2009 over deze afspraken met de Nederlandse Spoorwegen geïnformeerd. De vermogenspositie van de NS is ruimer dan noodzakelijk en dus is er ruimte voor uitkering van extra dividend. Uitgangspunt bij het bepalen van de omvang hiervan is dat NS haar dienstverlening verder kan verbeteren met voortzetting van een gematigd tariefbeleid voor de reizigers. Verder is er afgesproken dat NS de Staat een concessieprijs betaalt voor het exclusieve recht om treinen te laten rijden op het hoofdspoornet.

Bij ‘spoorboekloos-reizen’ rijdt op de drukste routes in de Randstad iedere 10 minuten een Intercity, met daartussendoor Sprinters die stoppen bij de kleinere stations. Verder zet Verkeer en Waterstaat het geld in voor het anders routeren van goederentreinen en een korte en betrouwbare reistijd tussen de Randstad en verschillende regio’s. Tot 2020 verwacht NS een reizigersgroei van 42 tot 46 procent ten opzichte van 2008. Het vervoer van goederen per spoor verdubbelt bijna tot die tijd.

Meer informatie
Meer informatie vindt u in de Kamerbrief 200911026 Superdividend en financiering Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Kamerstuk | 25-11-2009

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
In Infrasite Projecten vindt u meer informatie over
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat