FNV Bondgenoten geschrokken van gebrekkige wissels

Utrecht – Vakbond FNV Bondgenoten reageert geschrokken op de berichtgeving van NRC Handelsblad afgelopen zaterdag 17 november 2007, dat van de zesduizend wissels in het spoornet er achtienhonderd onder de veiligheidswaarden liggen die spoorbeheerder Prorail zelf heeft opgesteld.

Bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten: "Ik ben erg geschrokken van het feit dat de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) hier als toezichthouder niet van op de hoogte was. Wat moeten reizigers en treinpersoneel toch hier van denken?".

Volgens Berghuis is er sprake van "papierenveiligheidsbeleid" dat door de IVW klaarblijkelijk niet of onvoldoende wordt getoetst in de praktijk: "Het wordt tijd voor een "Taskforce Spoorveiligheid" waarin verantwoording wordt afgelegd en volgens een strak schema de veiligheidssituatie bewaakt en verbeterplannen aangejaagd worden. Het laatste wat we willen zijn rampen op het spoor. Er moet een parlementaire enquête komen over de vraag in hoeverre de kwaliteit, veiligheid en de kosten van het spooronderhoud zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld".

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten geschrokken van gebrekkige wissels | Infrasite

FNV Bondgenoten geschrokken van gebrekkige wissels

Utrecht – Vakbond FNV Bondgenoten reageert geschrokken op de berichtgeving van NRC Handelsblad afgelopen zaterdag 17 november 2007, dat van de zesduizend wissels in het spoornet er achtienhonderd onder de veiligheidswaarden liggen die spoorbeheerder Prorail zelf heeft opgesteld.

Bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten: "Ik ben erg geschrokken van het feit dat de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) hier als toezichthouder niet van op de hoogte was. Wat moeten reizigers en treinpersoneel toch hier van denken?".

Volgens Berghuis is er sprake van "papierenveiligheidsbeleid" dat door de IVW klaarblijkelijk niet of onvoldoende wordt getoetst in de praktijk: "Het wordt tijd voor een "Taskforce Spoorveiligheid" waarin verantwoording wordt afgelegd en volgens een strak schema de veiligheidssituatie bewaakt en verbeterplannen aangejaagd worden. Het laatste wat we willen zijn rampen op het spoor. Er moet een parlementaire enquête komen over de vraag in hoeverre de kwaliteit, veiligheid en de kosten van het spooronderhoud zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld".

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bondgenoten