Versleten wissel oorzaak van ontsporing bij Dordrecht

Den Haag – De Inspectie Verkeer en Waterstaat wijst een versleten wissel als oorzaak aan van de ontsporing op donderdag 14 september 2006 van een goederentrein met gevaarlijke stoffen (styreen) bij Dordrecht. Bovendien is gebleken dat ten tijde van de ontsporing meerdere wissels op het betrokken emplacement, waarlangs regelmatig treinen passeren, in slechte staat verkeerden.

Door een bedrijfscontrole en een melding van een machinist was de slijtage al voor de ontsporing bekend. Desalniettemin werd de wisseltong slechts door middel van bijslijpen in dienst gehouden en werden er geen bijzondere maatregelen voor passerende vervoerders afgekondigd. Daarmee heeft ProRail volgens de inspectie op het emplacement Dordrecht geen invulling gegeven aan haar verplichting het spoor op een veilige manier berijdbaar te houden.

De inspectie vindt dat er sprake is geweest van een ernstige situatie. Daarom stuurt ze een vooraankondiging voor een ‘last onder dwangsom’ aan ProRail. Daarmee riskeert de spoorbeheerder een boete als er opnieuw versleten wissels worden aangetroffen. ProRail werkt aan een verbetering van het onderhoud van het spoor. Dit heeft de spoorbeheerder vastgelegd in de Veiligheidsagenda 2007-2008. De wissels bij het emplacement Dordrecht zijn weer in goede staat.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

Versleten wissel oorzaak van ontsporing bij Dordrecht | Infrasite

Versleten wissel oorzaak van ontsporing bij Dordrecht

Den Haag – De Inspectie Verkeer en Waterstaat wijst een versleten wissel als oorzaak aan van de ontsporing op donderdag 14 september 2006 van een goederentrein met gevaarlijke stoffen (styreen) bij Dordrecht. Bovendien is gebleken dat ten tijde van de ontsporing meerdere wissels op het betrokken emplacement, waarlangs regelmatig treinen passeren, in slechte staat verkeerden.

Door een bedrijfscontrole en een melding van een machinist was de slijtage al voor de ontsporing bekend. Desalniettemin werd de wisseltong slechts door middel van bijslijpen in dienst gehouden en werden er geen bijzondere maatregelen voor passerende vervoerders afgekondigd. Daarmee heeft ProRail volgens de inspectie op het emplacement Dordrecht geen invulling gegeven aan haar verplichting het spoor op een veilige manier berijdbaar te houden.

De inspectie vindt dat er sprake is geweest van een ernstige situatie. Daarom stuurt ze een vooraankondiging voor een ‘last onder dwangsom’ aan ProRail. Daarmee riskeert de spoorbeheerder een boete als er opnieuw versleten wissels worden aangetroffen. ProRail werkt aan een verbetering van het onderhoud van het spoor. Dit heeft de spoorbeheerder vastgelegd in de Veiligheidsagenda 2007-2008. De wissels bij het emplacement Dordrecht zijn weer in goede staat.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)