Infrastructuur HSL-Zuid opgeleverd

Zoetermeer – De spoorlijn van de HSL-Zuid is op 22 december 2006 door de aannemer officieel opgeleverd aan de Nederlandse Staat. Hiermee is een belangrijke mijlpaal bereikt op weg naar het hogesnelheidsvervoer met de trein van Nederland naar België en Frankrijk.

Bundel HSL-A4
In de periode tot april 2007 zal de Staat nog een aantal werkzaamheden afronden aan de onderbouw van het spoor, waarna de spoorbaan volledig af is. Voordat passagiers met de hogesnelheidslijn kunnen rijden, moeten er daarna nog testen worden uitgevoerd, onder meer aan het beveiligingssysteem.

Met de oplevering van het noordelijk deel van de HSL-Zuid is de hele lijn opgeleverd. In juli 2006 werd het zuidelijk deel namelijk al opgeleverd aan de Nederlandse Staat. Deze oplevering van de spoorbaan staat overigens los van de vertraging van de start van het passagiersvervoer op de hogesnelheidslijn die deze week door Minister Peijs werd aangekondigd. Na de oplevering van het spoor moet er namelijk nog veel worden getest, voordat het passagiersvervoer kan beginnen. Ook het beveiligingssysteem ERTMS zal nog worden opgewaardeerd naar de nieuwe Europese standaard.

Het spoor van de HSL-Zuid is gebouwd door het consortium Infraspeed, waarin BAM, Fluor en Siemens zitten. Infraspeed heeft onder meer de rails, bovenleiding, communicatiesystemen, geluidsschermen en hekwerken aangebracht. De komende 25 jaar is Infraspeed verantwoordelijk voor het onderhoud van de HSL-Zuid. Infraspeed heeft de bovenbouw van de spoorlijn volledig gefinancierd en ontvangt van de Staat een maandelijkse vergoeding. Voorwaarde daarvoor is dat het spoor in perfecte staat blijft en beschikbaar is. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is het grootste Publiek Private Samenwerking (PPS) contract dat ooit in Nederland is afgesloten.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid