Diepste punt bouwput RandstadRail-station Blijdorp

Rotterdam – De bouwput voor het nieuwe RandstadRail-station Blijdorp heeft het diepste punt bereikt: 21,47 meter. Deze bouwput geldt als de diepste bouwput in Nederland die droog is ontgraven. Er is ruim een half jaar gewerkt aan het uitgraven van de bouwput.

Droog ontgraven
Het ontgraven van bouwputten kan op twee manieren gebeuren: droog en nat. Bij natte ontgraving staat er water in de bouwput, om tegendruk te bieden aan het opstuwende grondwater. Bij droge ontgraving wordt het grondwater op een andere manier tegengehouden, in het geval van station Blijdorp door middel van diepwanden. Deze diepwanden worden aangelegd tot in een dikke waterremmende kleilaag, waardoor er geen water de bouwput in kan stromen.

Geboorde tunnel
Station Blijdorp komt halverwege de boortunnel van RandstadRail te liggen. Het boren van de tunnel gebeurt in de pleistocene zandlaag. Dat is een stevige zandlaag waar de tunnelboormachine gemakkelijk doorheen kan boren en waarin de tunnel straks goed is ingebed. In Rotterdam ligt deze zandlaag op een diepte van 15 a 20 meter. Vandaar dat het Station Blijdorp ook zo diep wordt aangelegd.

RandstadRail-verbinding Rotterdam – Den Haag
De boortunnel wordt aangelegd voor de nieuwe RandstadRail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. De tunnel is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied in Nederland en zorgt voor een verbinding tussen de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet. Bij het bouwterrein bij het St. Franciscus gaat tunnelboormachine Pandora de grond in. Bij de Conradstraat, naast Centraal Station, komt Pandora weer bovengronds.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Randstadrail, fase 1

Diepste punt bouwput RandstadRail-station Blijdorp | Infrasite

Diepste punt bouwput RandstadRail-station Blijdorp

Rotterdam – De bouwput voor het nieuwe RandstadRail-station Blijdorp heeft het diepste punt bereikt: 21,47 meter. Deze bouwput geldt als de diepste bouwput in Nederland die droog is ontgraven. Er is ruim een half jaar gewerkt aan het uitgraven van de bouwput.

Droog ontgraven
Het ontgraven van bouwputten kan op twee manieren gebeuren: droog en nat. Bij natte ontgraving staat er water in de bouwput, om tegendruk te bieden aan het opstuwende grondwater. Bij droge ontgraving wordt het grondwater op een andere manier tegengehouden, in het geval van station Blijdorp door middel van diepwanden. Deze diepwanden worden aangelegd tot in een dikke waterremmende kleilaag, waardoor er geen water de bouwput in kan stromen.

Geboorde tunnel
Station Blijdorp komt halverwege de boortunnel van RandstadRail te liggen. Het boren van de tunnel gebeurt in de pleistocene zandlaag. Dat is een stevige zandlaag waar de tunnelboormachine gemakkelijk doorheen kan boren en waarin de tunnel straks goed is ingebed. In Rotterdam ligt deze zandlaag op een diepte van 15 a 20 meter. Vandaar dat het Station Blijdorp ook zo diep wordt aangelegd.

RandstadRail-verbinding Rotterdam – Den Haag
De boortunnel wordt aangelegd voor de nieuwe RandstadRail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. De tunnel is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied in Nederland en zorgt voor een verbinding tussen de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet. Bij het bouwterrein bij het St. Franciscus gaat tunnelboormachine Pandora de grond in. Bij de Conradstraat, naast Centraal Station, komt Pandora weer bovengronds.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Randstadrail, fase 1