Station Den Haag Ypenburg geopend

Utrecht – Station Den Haag Ypenburg is geopend op 11 december 2005. Holland Railconsult heeft met de realisatie van station Ypenburg een nieuw station ontworpen gelegen naast de A12 op de lijn Gouda-Den Haag. De locatie voor het station Ypenburg is gekoppeld aan de nieuwe tunnel tussen de Vinexwijk Ypenburg en het bedrijventerrein Forepark. Het ‘ondergrondse’ deel van het station is ontwikkeld als verbreding van de tunnelmond aan de zijde van Ypenburg. De positie van het station sluit aan op de centrale as in het stedenbouwkundig plan van Ypenburg. Het grootste deel van de reizigers zal van deze zijde van het station gebruik maken. Reizigers vanuit Forepark vinden via de tunnel toegang tot het station.

Die ligging op een, eveneens door Holland Railconsult ontworpen, 150 meter lange tunnel naast de A12 maakt dat bij het station diverse verkeermodaliteiten samenkomen. Hierdoor is een overstap tussen tram, fiets of auto en de trein mogelijk.

Zichtbaarheid
Omdat het station in de toekomst omringd zal worden door middelhoge kantoorgebouwen en grootschalige congresfuncties is zichtbaarheid van groot belang. Die zichtbaarheid van het station is gecreëerd door een kap te ontwerpen met extra hoogte. De hoge primaire draagconstructie steekt daarbij als een soort pergolaconstructie boven de lager gelegen perronkapjes uit. De integrale overkapping boven de perrons biedt comfort en een maximum aan bescherming tegen het klimaat. De totale kap is tevens ontworpen op een mogelijke uitbreiding naar vier sporen waarbij de kap in zijn geheel verdubbeld kan worden.

Door het lay-out voor het voorplein wordt het station vanaf beide toeleidende routes als een aantrekkelijke glazen doos zichtbaar gemaakt. Vanzelfsprekend is daarbij alles gedaan om het station een hoogwaardige verblijfskwaliteit voor zowel reizigers als passanten. Het station is sociaal veilig, doelmatig en duurzaam ontworpen.

Locatie: Den Haag
Realisatie: Opening: 11 december 2005
Opdrachtgever: Gemeente Den Haag i.s.m. ProRail
Architect: ir. Georges van Beers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Holland Railconsult BV

Station Den Haag Ypenburg geopend | Infrasite

Station Den Haag Ypenburg geopend

Utrecht – Station Den Haag Ypenburg is geopend op 11 december 2005. Holland Railconsult heeft met de realisatie van station Ypenburg een nieuw station ontworpen gelegen naast de A12 op de lijn Gouda-Den Haag. De locatie voor het station Ypenburg is gekoppeld aan de nieuwe tunnel tussen de Vinexwijk Ypenburg en het bedrijventerrein Forepark. Het ‘ondergrondse’ deel van het station is ontwikkeld als verbreding van de tunnelmond aan de zijde van Ypenburg. De positie van het station sluit aan op de centrale as in het stedenbouwkundig plan van Ypenburg. Het grootste deel van de reizigers zal van deze zijde van het station gebruik maken. Reizigers vanuit Forepark vinden via de tunnel toegang tot het station.

Die ligging op een, eveneens door Holland Railconsult ontworpen, 150 meter lange tunnel naast de A12 maakt dat bij het station diverse verkeermodaliteiten samenkomen. Hierdoor is een overstap tussen tram, fiets of auto en de trein mogelijk.

Zichtbaarheid
Omdat het station in de toekomst omringd zal worden door middelhoge kantoorgebouwen en grootschalige congresfuncties is zichtbaarheid van groot belang. Die zichtbaarheid van het station is gecreëerd door een kap te ontwerpen met extra hoogte. De hoge primaire draagconstructie steekt daarbij als een soort pergolaconstructie boven de lager gelegen perronkapjes uit. De integrale overkapping boven de perrons biedt comfort en een maximum aan bescherming tegen het klimaat. De totale kap is tevens ontworpen op een mogelijke uitbreiding naar vier sporen waarbij de kap in zijn geheel verdubbeld kan worden.

Door het lay-out voor het voorplein wordt het station vanaf beide toeleidende routes als een aantrekkelijke glazen doos zichtbaar gemaakt. Vanzelfsprekend is daarbij alles gedaan om het station een hoogwaardige verblijfskwaliteit voor zowel reizigers als passanten. Het station is sociaal veilig, doelmatig en duurzaam ontworpen.

Locatie: Den Haag
Realisatie: Opening: 11 december 2005
Opdrachtgever: Gemeente Den Haag i.s.m. ProRail
Architect: ir. Georges van Beers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Holland Railconsult BV