Strukton Railinfra koopt GRP 3000 geometriesysteem

Utrecht – Strukton Railinfra koopt eerste GRP 3000 geometriemeetsysteem in Nederland. Hoge tolerantie-eisen aan de spoorgeometrie van de HSL-zuid en uitstekende ervaringen met geometriemeting bij de bouw van de HSL in België. Deze twee elementen hebben Strukton Railinfra doen besluiten het Leica geometriemeetsysteem GRP 3000 aan te schaffen voor gebruik in Nederland. Op 24 mei 2005 vond de overdracht plaats op het CUP aan de Betuweroute.

Strukton Railinfra is hiermee de eerste partij in Nederland die de GRP 3000 heeft aangeschaft. De verwachting is dat er nog vele zullen volgen. Strukton Railinfra zal het nieuwe meetapparaat om te beginnen inzetten op de HSL-zuid.

Minimale marges
De GRP 3000 is een mobiele meetlorrie, een handzaam karretje dat de verkanting (helling), de spoorbreedte en de absolute ligging (coördinaten van het spoor) meet. De marges zijn minimaal. De meetlorrie staat via radiocommunicatie in verbinding met een totaalstation, een toestel dat op geijkte punten langs de baan wordt opgesteld.

De grote nauwkeurigheid van meten is slechts één voordeel van het nieuwe geometriemeetsysteem. Een ander voordeel is de snelheid van meten. Met het Leica systeem gaat het meten 40% sneller en vinden alle metingen in één meetgang plaats.

Stopmachine
De GRP 3000 is goed te combineren met de stopmachinemaatvoering. Gemeten afwijkingen zijn direct beschikbaar en worden in de stopmachine ingevoerd. Zo ‘weet’ de stopmachine direct waar en hoe hoog het spoor moet worden gelegd. Hierdoor ontstaat grote tijdwinst bereikt en worden fouten vermeden. Direct nadat de stopmachine haar werk heeft gedaan, controleert het GRP 3000 systeem of het onderstoppen correct is uitgevoerd.

Aantoonbaarheid
De maatvoering wordt hiermee goed aantoonbaar. En het opstellen van prestatiedocumenten voor de opdrachtgever is niet meer dan één druk op de knop. Dit is belangrijk in een markt waarin opdrachtgevers steeds vaker eisen dat de prestatie aantoonbaar is.

Het nieuwe Leica meetsysteem integreert verschillende meetapparaten. Naast spoorgeometrie meet het apparaat, met behulp van laserstralen, ook onder ander de positie en afstand tot de bovenleiding, seinpalen, perronwanden, bovenleidingmasten, perrontunnels en dwarsprofiel. Met wederom grote nauwkeurigheid, snelheid en aantoonbaarheid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Strukton Railinfra bv