Metrostation Ganzenhoef na renovatie heropend

Amsterdam – Op vrijdag 23 april 2004 heeft wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) het vernieuwde metrostation Ganzenhoef symbolisch teruggegeven aan de metroreizigers en de buurtbewoners. Na een twee jaar durende renovatie voldoet het metrostation weer aan de eisen die tegenwoordig aan sociale en technische veiligheid worden gesteld.

Vernieuwingen
Het GVB voerde de verbouwing in opdracht van de gemeente Amsterdam uit. Tijdens de renovatiewerkzaamheden is de metro zoveel mogelijk blijven doorrijden. Op die manier heeft het GVB geprobeerd om de bouwoverlast voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken. De betonnen stationshal is vervangen door een comfortabele, overzichtelijke glazen hal. De roltrappen en lift zijn vervangen. Het station heeft nu de eerst diagonale lift van Nederland. Hoekjes en gangetjes zijn verdwenen, de gebruikte materialen zijn goed te onderhouden en schoon te maken. Dit draagt bij aan het gevoel van sociale veiligheid van de metroreiziger. Daarnaast is het perron voorzien van een glazen overkapping. De komende tijd wordt nog stationsmeubilair geplaatst. Verder is het station voorzien van camera’s en kasten met middelen voor de hulpdiensten. Het voorplein en de stoep langs het station zijn al opnieuw bestraat door het stadsdeel Zuidoost. Momenteel wordt het terrein naast het station opnieuw ingericht. De renovatie van het metrostation valt samen met de vernieuwing van het winkelcentrum Ganzenpoort, dat onderdeel is van de totale vernieuwing van de Bijlmermeer.

Belang veiligheid
Mark van der Horst benadrukte tijdens de opening het belang van de renovatie van de metrolijnen en -stations: “Bewoners en bezoekers van de stad Amsterdam moeten veilig kunnen reizen in bus, tram en metro en zich veilig kunnen bewegen in metrostations en in de omgeving ervan. Met dit vernieuwde metrostation hebben we een goede stap gezet. Het station is niet alleen technisch veiliger geworden, het voelt ook een stuk veiliger.”

De renovatie van het metrostation maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen dat de gemeente treft om de veiligheid in en rond de metrostations en -lijnen te vergroten. De gemeente wil ook de andere metrostations renoveren en de stations goed schoonmaken en onderhouden. De gemeente zorgt per 1 januari 2006 voor extra toezicht en tourniquets bij de metrostations.

Renovatie andere metrostations
De renovatie van het station Ganzenhoef is gebaseerd op een oud plan dat te ambitieus was in verhouding tot het beschikbare budget. Wethouder Van der Horst heeft daarom opdracht gegeven een nieuw plan op te stellen, waarbij veiligheid, soberheid en doelmatigheid sleutelwoorden zijn. De kosten van het onderhoud van zowel de Oostlijn als de andere twee bestaande lijnen (Amstelveenlijn en Ringlijn) bedragen ca. 700 miljoen euro over een periode van 25 jaar. Van der Horst verwacht voor de zomer duidelijkheid te krijgen over de hoogte van de bijdrage die het Rijk hiervoor verstrekt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam