Pilot Nachtnet Bus Noord-Brabant stopt vanwege onvoldoende vraag reizigers

Dit is een gezamenlijk persbericht van provincie Noord-Brabant en gemeenten Breda, Tilburg, Eindhoven’, ‘s-Hertogenbosch en Dordrecht

Er maken te weinig reizigers gebruik van het Late Nachtnet Bus op vrijdag- en zaterdagnacht om de nachtbussen op termijn zonder subsidie van overheden te kunnen laten rijden. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de pilot. Op basis van die evaluatie hebben de provincie Noord-Brabant en deelnemende gemeenten besloten de pilot vervroegd stop te zetten. Vanaf 1 juli 2017 rijden de nachtbussen niet meer in het weekend tussen 02.00 en 04.00 uur tussen Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven en Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. De lijn Tilburg – Waalwijk – ‘s-Hertogenbosch trekt wel voldoende reizigers en wordt per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling van Arriva.

De pilot Late Nachtnet met bussen ging op 19 december 2015 van start als alternatief voor het Nachtnet met treinen van de NS. Eerder hadden de provincie en de gemeenten Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Dordrecht al besloten dat voorzetting van Nachtnet met treinen vanwege de benodigde jaarlijkse subsidie van € 700.000,- niet haalbaar was. Op verzoek van Provinciale Staten en diverse gemeenteraden is gekeken naar een alternatief: de pilot Late Nachtnet met bussen. Sinds december 2015 rijden bussen van vervoerder Arriva op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur op vier verschillende lijnen tussen de Randstad en de grote Brabantse steden. De busverbindingen sluiten daarbij direct aan op het Nachtnet van de NS die tot 02.00 uur naar Brabant rijden. Doel van de pilot was om binnen drie jaar een veilig, betrouwbaar en betaalbaar nachtelijk vervoer in het weekend per bus te realiseren voor reizigers.

Conclusie

Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Na 1,5 jaar blijkt dat het aantal reizigers achterblijft bij onze verwachtingen. Gedurende het eerste jaar maken op vrijdag 150 en op zaterdag zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen met carnaval en tijdens een groot evenement als het concert van Guus Meeuwis in het PSV-stadion zien we een piek. Buiten deze bijzondere momenten blijven bussen grotendeels leeg. Dat betekent dat er maandelijks behoorlijk veel geld bij moet om de bussen in die nachtelijke uren te kunnen laten rijden. We zien ook geen aanwijzingen dat exploitatie zonder steun van de overheid op termijn wel mogelijk is. Dan moet je ondanks alle goede intenties concluderen dat deze dienst niet langer te verantwoorden is. We hebben daarom besloten om er vervroegd mee te stoppen. Dat is spijtig want we hebben samen flink in deze pilot geïnvesteerd om Brabant ook ’s nachts bereikbaar te houden zodat je na een avond theater of

uitgaan in de Randstad gewoon met het OV thuis kunt komen.’

Tilburg – ‘s-Hertogenbosch

De provincie en deelnemende gemeenten hebben besloten dat Arriva per 1 juli 2017 stopt met het rijden op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur van de volgende lijnen:

Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven

Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven

Bij start van de pilot hadden de samenwerkende overheden in totaal € 300.000,- ter beschikking gesteld waarbij met name het eerste jaar meer vraagt aan de opstart- en marketingkosten. Na stopzetten van de pilot op 1 juli komen de kosten van Late Nachtnet na afrekening uit op circa € 200.000,- voor de deelnemende overheden waarvan de helft voor rekening komt van de provincie.

Nachtbussen

De nachtbussen tussen Tilburg – Waalwijk en ‘s-Hertogenbosch trekken wel voldoende reizigers in het weekend en die lijnen worden daarom per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling. Ook nachtritten in het kader van Nightliner, Brabantliner en de Uitbus Breda blijven rijden. Deze diensten maken geen onderdeel uit van deze pilot. Vanwege het geringe gebruik zal de Nightliner in Tilburg niet meer op vrijdag rijden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant

Pilot Nachtnet Bus Noord-Brabant stopt vanwege onvoldoende vraag reizigers | Infrasite

Pilot Nachtnet Bus Noord-Brabant stopt vanwege onvoldoende vraag reizigers

Dit is een gezamenlijk persbericht van provincie Noord-Brabant en gemeenten Breda, Tilburg, Eindhoven’, ‘s-Hertogenbosch en Dordrecht

Er maken te weinig reizigers gebruik van het Late Nachtnet Bus op vrijdag- en zaterdagnacht om de nachtbussen op termijn zonder subsidie van overheden te kunnen laten rijden. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de pilot. Op basis van die evaluatie hebben de provincie Noord-Brabant en deelnemende gemeenten besloten de pilot vervroegd stop te zetten. Vanaf 1 juli 2017 rijden de nachtbussen niet meer in het weekend tussen 02.00 en 04.00 uur tussen Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven en Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. De lijn Tilburg – Waalwijk – ‘s-Hertogenbosch trekt wel voldoende reizigers en wordt per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling van Arriva.

De pilot Late Nachtnet met bussen ging op 19 december 2015 van start als alternatief voor het Nachtnet met treinen van de NS. Eerder hadden de provincie en de gemeenten Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Dordrecht al besloten dat voorzetting van Nachtnet met treinen vanwege de benodigde jaarlijkse subsidie van € 700.000,- niet haalbaar was. Op verzoek van Provinciale Staten en diverse gemeenteraden is gekeken naar een alternatief: de pilot Late Nachtnet met bussen. Sinds december 2015 rijden bussen van vervoerder Arriva op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur op vier verschillende lijnen tussen de Randstad en de grote Brabantse steden. De busverbindingen sluiten daarbij direct aan op het Nachtnet van de NS die tot 02.00 uur naar Brabant rijden. Doel van de pilot was om binnen drie jaar een veilig, betrouwbaar en betaalbaar nachtelijk vervoer in het weekend per bus te realiseren voor reizigers.

Conclusie

Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Na 1,5 jaar blijkt dat het aantal reizigers achterblijft bij onze verwachtingen. Gedurende het eerste jaar maken op vrijdag 150 en op zaterdag zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen met carnaval en tijdens een groot evenement als het concert van Guus Meeuwis in het PSV-stadion zien we een piek. Buiten deze bijzondere momenten blijven bussen grotendeels leeg. Dat betekent dat er maandelijks behoorlijk veel geld bij moet om de bussen in die nachtelijke uren te kunnen laten rijden. We zien ook geen aanwijzingen dat exploitatie zonder steun van de overheid op termijn wel mogelijk is. Dan moet je ondanks alle goede intenties concluderen dat deze dienst niet langer te verantwoorden is. We hebben daarom besloten om er vervroegd mee te stoppen. Dat is spijtig want we hebben samen flink in deze pilot geïnvesteerd om Brabant ook ’s nachts bereikbaar te houden zodat je na een avond theater of

uitgaan in de Randstad gewoon met het OV thuis kunt komen.’

Tilburg – ‘s-Hertogenbosch

De provincie en deelnemende gemeenten hebben besloten dat Arriva per 1 juli 2017 stopt met het rijden op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur van de volgende lijnen:

Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven

Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven

Bij start van de pilot hadden de samenwerkende overheden in totaal € 300.000,- ter beschikking gesteld waarbij met name het eerste jaar meer vraagt aan de opstart- en marketingkosten. Na stopzetten van de pilot op 1 juli komen de kosten van Late Nachtnet na afrekening uit op circa € 200.000,- voor de deelnemende overheden waarvan de helft voor rekening komt van de provincie.

Nachtbussen

De nachtbussen tussen Tilburg – Waalwijk en ‘s-Hertogenbosch trekken wel voldoende reizigers in het weekend en die lijnen worden daarom per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling. Ook nachtritten in het kader van Nightliner, Brabantliner en de Uitbus Breda blijven rijden. Deze diensten maken geen onderdeel uit van deze pilot. Vanwege het geringe gebruik zal de Nightliner in Tilburg niet meer op vrijdag rijden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant