NS huurt ruim honderd rijtuigen voor extra capaciteit

  • Ruim honderd Intercityrijtuigen gehuurd vooruitlopend op bestelde nieuwe treinen
  • Ook extra NS-inzet voor opvang problemen RandstadRail en Valleilijn


Utrecht – Steeds meer mensen kiezen voor de trein. Om het nog steeds groeiende aantal reizigers op korte termijn voldoende plaatsen te bieden, heeft NS ruim honderd Intercityrijtuigen met in totaal ongeveer 6500 zitplaatsen gehuurd.

In tweeënhalf jaar tijd is het aantal reizigers bij NS gegroeid met 12%. NS vervoert nu ruim 1,1 miljoen mensen per dag. Daarom worden inmiddels alle reserves ingezet. Sinds begin 2007 reden op proef buitenlandse Intercityrijtuigen tussen Deventer, Amersfoort en Amsterdam voor extra capaciteit. NS heeft besloten 104 van deze rijtuigen te huren om op korte termijn de reizigers meer ruimte te kunnen bieden. In september zullen er al ongeveer 60 rijden. Eind 2007 moeten ze allemaal beschikbaar zijn.

NS heeft voor bijna 700 miljoen euro aan orders voor nieuwe treinen uitstaan. Vanaf 2008 komen er nieuwe Sprinters en Intercitydubbeldekkers bij. Om de periode tot de komst van die nieuwe treinen te overbruggen, zijn de 104 Intercityrijtuigen gehuurd. Daarnaast zijn tien rijtuigen overgenomen van NS Internationaal. Tot eind 2007 groeit hierdoor het aantal zitplaatsen in de treinen van NS tot ongeveer 256.000. De gehuurde Intercityrijtuigen, voorzien van een ruim en gevarieerd interieur, gaan naast de route Deventer – Amersfoort – Amsterdam ook rijden tussen Arnhem, Utrecht en Den Haag.

NS levert dit najaar ook weer extra prestaties om problemen bij andere vervoerders op te vangen.

Omdat RandstadRail in Zoetermeer nog steeds niet rijdt, zorgt NS voor extra capaciteit op de route Gouda – Zoetermeer – Den Haag. En om te voorkomen dat klanten van Connexxion op de Valleilijn in de problemen komen door de vertraagde aflevering van nieuw bestelde treinen, heeft NS de verhuur van treinstellen aan Connexxion verlengd tot uiterlijk 22 september. Daarna kunnen deze treinstellen elders in het land worden ingezet om daar de klanten van NS meer ruimte te bieden.

NS

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 375 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity’s zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet – het drukstbereden van Europa – met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen

NS huurt ruim honderd rijtuigen voor extra capaciteit | Infrasite

NS huurt ruim honderd rijtuigen voor extra capaciteit

  • Ruim honderd Intercityrijtuigen gehuurd vooruitlopend op bestelde nieuwe treinen
  • Ook extra NS-inzet voor opvang problemen RandstadRail en Valleilijn


Utrecht – Steeds meer mensen kiezen voor de trein. Om het nog steeds groeiende aantal reizigers op korte termijn voldoende plaatsen te bieden, heeft NS ruim honderd Intercityrijtuigen met in totaal ongeveer 6500 zitplaatsen gehuurd.

In tweeënhalf jaar tijd is het aantal reizigers bij NS gegroeid met 12%. NS vervoert nu ruim 1,1 miljoen mensen per dag. Daarom worden inmiddels alle reserves ingezet. Sinds begin 2007 reden op proef buitenlandse Intercityrijtuigen tussen Deventer, Amersfoort en Amsterdam voor extra capaciteit. NS heeft besloten 104 van deze rijtuigen te huren om op korte termijn de reizigers meer ruimte te kunnen bieden. In september zullen er al ongeveer 60 rijden. Eind 2007 moeten ze allemaal beschikbaar zijn.

NS heeft voor bijna 700 miljoen euro aan orders voor nieuwe treinen uitstaan. Vanaf 2008 komen er nieuwe Sprinters en Intercitydubbeldekkers bij. Om de periode tot de komst van die nieuwe treinen te overbruggen, zijn de 104 Intercityrijtuigen gehuurd. Daarnaast zijn tien rijtuigen overgenomen van NS Internationaal. Tot eind 2007 groeit hierdoor het aantal zitplaatsen in de treinen van NS tot ongeveer 256.000. De gehuurde Intercityrijtuigen, voorzien van een ruim en gevarieerd interieur, gaan naast de route Deventer – Amersfoort – Amsterdam ook rijden tussen Arnhem, Utrecht en Den Haag.

NS levert dit najaar ook weer extra prestaties om problemen bij andere vervoerders op te vangen.

Omdat RandstadRail in Zoetermeer nog steeds niet rijdt, zorgt NS voor extra capaciteit op de route Gouda – Zoetermeer – Den Haag. En om te voorkomen dat klanten van Connexxion op de Valleilijn in de problemen komen door de vertraagde aflevering van nieuw bestelde treinen, heeft NS de verhuur van treinstellen aan Connexxion verlengd tot uiterlijk 22 september. Daarna kunnen deze treinstellen elders in het land worden ingezet om daar de klanten van NS meer ruimte te bieden.

NS

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 375 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity’s zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet – het drukstbereden van Europa – met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam

Tel: +31 (0)10-280-1024
redactie@infrasite.nl