‘Brandend vrachtschip had minstens vijf mobiele kranen aan boord’
Minstens vijf mobiele kranen van Tadano-Demag werden door de Fremantle Highway vervoerd toen het vrachtschip afgelopen week vlam vatte boven Ameland. Dat bevestigt de kranenbouwer tegenover het Duitse dagblad Die Rheinpfalz.
Toen de eerste berichten over het incident vorige week verschenen was het al duidelijk dat het vrachtschip elektrische auto’s aan boord had. Nu komt ook de aanwezigheid van werktuigen aan het licht.
Het gaat in elk geval om een 300 tons all-terrain kraan die voor een klant in Japan werd ingescheept. Daarnaast zouden er nog vier kranen van het zusterbedrijf Tadano-Faun aan boord zijn geweest. Volgens de kranenbouwer heeft de rederij van het schip nog geen informatie verstrekt over de toestand van de kranen. Dat schrijft het Duitse dagblad Die Rheinpfalz op 31 juli.
Naar verluidt loopt de schade in de miljoenen. Alleen de 300 tons kraan vertegenwoordigt al een waarde van 1,7 miljoen euro, laat de Nederlandse scheepvaartkrant Schuttevaer op donderdagochtend weten.
Update: Fremantle Highway komt aan
De brand die vorige week woedde op het vrachtschip boven Ameland ontstond vermoedelijk nadat een van de bijna 500 elektrische auto’s aan boord vlam vatte. Bij de brand vielen een dode en meerdere gewonden.
Vanochtend werd het schip onder begeleiding van kustwacht- en oliebestrijdingsschepen versleept naar de Eemshaven in Groningen. Vanmiddag, ruim een week na het uitbreken van de brand, meerde het schip af in de nabijgelegen Julianahaven. Nu wordt het schip geborgen door bergingsbedrijven Multraship Towage & Salvage uit Terneuzen en SMIT Salvage, een dochterbedrijf van Boskalis.
Lees ook: