LANGE GIEK

Mourik bouwt aan tweede graafmachine op waterstof

De eerste Zero Emissiongraafmachine van Mourik foto Mourik

The Race is On! De een kiest in de battle rond de CO2-reductie voor elektrificering, de ander zet zijn geld in op waterstof. Bij Mourik is de keuze om een dieselgraafmachine om te bouwen naar waterstof zo goed bevallen dat ze het kunstje een tweede keer doen.

De eerste graafmachine op waterstof werd oktober 2021 gepresenteerd. Deze 30 tons Liebherr rupsgraafmachine (type R926) is in samenwerking met innovatiespecialist Accenda omgebouwd tot een zero emission machine. Nu komt er een tweede, nu met verlengde giek.

Dieselaandrijflijn

Net als bij het eerste ombouwproject zal een nieuwe machine, weer een R926, met traditionele dieselaandrijflijn, door Mourik Techniek worden omgebouwd tot een met waterstof aangedreven graafmachine. Ook dit keer werkt Mourik samen met Accenda.

Toyota

Voor het nieuwe ombouwproject is gekozen voor de toepassing van de Toyota fuelcell module (TFCM), geleverd door Drive Line Systems (DLS). ‘We hebben gekozen voor de Toyota fuelcell vanwege de hoge efficiency, betrouwbaarheid en netto vermogen. Een ander voordeel is dat het een volledig geïntegreerd en compact systeem is,’ aldus Walter Deelen, algemeen directeur Mourik Infra.

Lees ook:

Elektrische minishovel H. van Wijk

Meer subsidie voor uitstootloze bouwmachines

Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Auteur: Redactie

Mourik bouwt aan tweede graafmachine op waterstof | Infrasite
LANGE GIEK

Mourik bouwt aan tweede graafmachine op waterstof

De eerste Zero Emissiongraafmachine van Mourik foto Mourik

The Race is On! De een kiest in de battle rond de CO2-reductie voor elektrificering, de ander zet zijn geld in op waterstof. Bij Mourik is de keuze om een dieselgraafmachine om te bouwen naar waterstof zo goed bevallen dat ze het kunstje een tweede keer doen.

De eerste graafmachine op waterstof werd oktober 2021 gepresenteerd. Deze 30 tons Liebherr rupsgraafmachine (type R926) is in samenwerking met innovatiespecialist Accenda omgebouwd tot een zero emission machine. Nu komt er een tweede, nu met verlengde giek.

Dieselaandrijflijn

Net als bij het eerste ombouwproject zal een nieuwe machine, weer een R926, met traditionele dieselaandrijflijn, door Mourik Techniek worden omgebouwd tot een met waterstof aangedreven graafmachine. Ook dit keer werkt Mourik samen met Accenda.

Toyota

Voor het nieuwe ombouwproject is gekozen voor de toepassing van de Toyota fuelcell module (TFCM), geleverd door Drive Line Systems (DLS). ‘We hebben gekozen voor de Toyota fuelcell vanwege de hoge efficiency, betrouwbaarheid en netto vermogen. Een ander voordeel is dat het een volledig geïntegreerd en compact systeem is,’ aldus Walter Deelen, algemeen directeur Mourik Infra.

Lees ook:

Elektrische minishovel H. van Wijk

Meer subsidie voor uitstootloze bouwmachines

Drie maal waterstoftruck (bron: Jan Bakker BV)

Drie trucks op waterstof gaan de strijd aan in de wegenbouw

Auteur: Redactie