Fietspad van de Toekomst. Foto: Provincie Utrecht

Twee van drie ideeën voor Fietspad van de Toekomst krijgen vervolg

Foto: Provincie Utrecht

Langs de N225 in de provincie Utrecht zijn het afgelopen jaar drie concepten voor het Fietspad van de Toekomst uitgeprobeerd. De pilot met zogenaamde Boomveren loopt nog en de Bliksemsnelle Baan van KWS Infra krijgt een vervolgonderzoek. De derde pilot, Upcycling van Movares, wordt niet gerealiseerd op straat uit overwegingen van verkeersveiligheid.

Upcycling staat voor “een kentering in het denken, met als ultieme vertaling dat de fiets letterlijk centraal komt te staan in de kernen langs het Fietspad van de Toekomst en dat daarmee het doorgaand autoverkeer zal afnemen.” Concreet werd dat vertaald in onder meer een licht slingerende baan van circa vijf meter breed met gele kantmarkering voor auto en fiets, een adviessnelheid van 15 kilometer per uur, voorrang verlenen aan fietsers en fietsers niet inhalen. Aan het concept werd een experimenteerperiode van twee weken besteed.

Lees ook: Nieuwe inrichting maakt Utrechtse straat fiets- en voetgangersvriendelijk

Dat leverde best de nodige aanknopingspunten op, maar desondanks zal het concept niet op straat worden gerealiseerd. “De belangrijkste reden daarvoor is de risico’s rond verkeersveiligheid: er rijdt veel autoverkeer op de N225 dat geen goede alternatieve route heeft. Het versmallen van de weg en mengen van auto’s en fiets zorgt ervoor dat grotere voertuigen elkaar niet goed kunnen passeren en dat één of enkele fietsers gevolgd gaan worden door een rij van auto’s.”

Fietsvriendelijke berm

De Bliksemsnelle Baan van KWS Infra krijgt dus wel een vervolg, in de vorm van een onderzoek. Het blauwe pad naast de grijze baan tussen Doorn en Leersum geeft snelle fietsers meer gelegenheid om in te halen. Het geheel is voorzien van een fietsvriendelijke berm met grasbetontegels. De bevindingen zijn tweeledig: allenrijdende fietsers gingen wel meer naar buiten rijden, maar de gebruikservaring was overwegend negatief omdat mensen het pad te smal vonden voor dit concept. Verder onderzoek moet uitwijzen of daar oplossingen voor te vinden zijn.

Lees ook: De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

Voor het derde concept loopt de minstens tweejarige pilot dus nog. Het betreft een idee van boomkwekerij Ebben. “Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie die nauwelijks ruimte vraagt”, legt de provincie uit. “Deze pilot heeft als doel om de fietsbeleving te bevorderen door bomen te plaatsen op een locatie waar dat nu niet kan. Op de pilotlocatie liggen veel kabels en leidingen in de grond waardoor een normale boom niet geplaatst kan worden. Fietsers krijgen ook op deze plaats bescherming tegen wind en zon door de boomveren. Daarnaast wordt onderzocht of de boomveren stroom kunnen opwekken.”

Lees ook: ANWB: 3,6 miljard euro niet genoeg voor op peil houden infrastructuur

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Twee van drie ideeën voor Fietspad van de Toekomst krijgen vervolg | Infrasite
Fietspad van de Toekomst. Foto: Provincie Utrecht

Twee van drie ideeën voor Fietspad van de Toekomst krijgen vervolg

Foto: Provincie Utrecht

Langs de N225 in de provincie Utrecht zijn het afgelopen jaar drie concepten voor het Fietspad van de Toekomst uitgeprobeerd. De pilot met zogenaamde Boomveren loopt nog en de Bliksemsnelle Baan van KWS Infra krijgt een vervolgonderzoek. De derde pilot, Upcycling van Movares, wordt niet gerealiseerd op straat uit overwegingen van verkeersveiligheid.

Upcycling staat voor “een kentering in het denken, met als ultieme vertaling dat de fiets letterlijk centraal komt te staan in de kernen langs het Fietspad van de Toekomst en dat daarmee het doorgaand autoverkeer zal afnemen.” Concreet werd dat vertaald in onder meer een licht slingerende baan van circa vijf meter breed met gele kantmarkering voor auto en fiets, een adviessnelheid van 15 kilometer per uur, voorrang verlenen aan fietsers en fietsers niet inhalen. Aan het concept werd een experimenteerperiode van twee weken besteed.

Lees ook: Nieuwe inrichting maakt Utrechtse straat fiets- en voetgangersvriendelijk

Dat leverde best de nodige aanknopingspunten op, maar desondanks zal het concept niet op straat worden gerealiseerd. “De belangrijkste reden daarvoor is de risico’s rond verkeersveiligheid: er rijdt veel autoverkeer op de N225 dat geen goede alternatieve route heeft. Het versmallen van de weg en mengen van auto’s en fiets zorgt ervoor dat grotere voertuigen elkaar niet goed kunnen passeren en dat één of enkele fietsers gevolgd gaan worden door een rij van auto’s.”

Fietsvriendelijke berm

De Bliksemsnelle Baan van KWS Infra krijgt dus wel een vervolg, in de vorm van een onderzoek. Het blauwe pad naast de grijze baan tussen Doorn en Leersum geeft snelle fietsers meer gelegenheid om in te halen. Het geheel is voorzien van een fietsvriendelijke berm met grasbetontegels. De bevindingen zijn tweeledig: allenrijdende fietsers gingen wel meer naar buiten rijden, maar de gebruikservaring was overwegend negatief omdat mensen het pad te smal vonden voor dit concept. Verder onderzoek moet uitwijzen of daar oplossingen voor te vinden zijn.

Lees ook: De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

Voor het derde concept loopt de minstens tweejarige pilot dus nog. Het betreft een idee van boomkwekerij Ebben. “Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie die nauwelijks ruimte vraagt”, legt de provincie uit. “Deze pilot heeft als doel om de fietsbeleving te bevorderen door bomen te plaatsen op een locatie waar dat nu niet kan. Op de pilotlocatie liggen veel kabels en leidingen in de grond waardoor een normale boom niet geplaatst kan worden. Fietsers krijgen ook op deze plaats bescherming tegen wind en zon door de boomveren. Daarnaast wordt onderzocht of de boomveren stroom kunnen opwekken.”

Lees ook: ANWB: 3,6 miljard euro niet genoeg voor op peil houden infrastructuur

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam