Laatste betonstort overkapping Barendrecht

Barendrecht РWoensdagmiddag 1 juni 2005 is het laatste dek gestort voor de overkapping in Barendrecht. In opdracht van de projectorganisatie Betuweroute heeft de aannemerscombinatie Hegeman, Besix en Mowlem haar werk volbracht. Vertrekkend Burgemeester van de Wouw van Barendrecht zal samen met Betuweroute-directeur Buck de laatste stort voltrekken. De negen sporen van Barendrecht zijn dan geheel overdekt met een 1500 meter lange kap. Dit is ̩̩n van de belangrijkste geluidwerende maatregelen die genomen zijn ten behoeve van de Betuweroute. Met dit bouwwerk zijn treinen aan het zicht en het gehoor onttrokken. En heeft de projectorganisatie Betuweroute weer een stap dichterbij gezet naar voltooiing van het bouwwerk in Barendrecht.

In Barendrecht zijn de voormalige vier sporen uitgebreid tot maar liefst negen sporen. Om de overlast van deze sporen te beperken, is er een 1.500 meter lange overkapping gebouwd. De werkzaamheden voor de kap zijn eind 1999 begonnen. Onder de kap liggen 11.000 stuks heipalen, 22.500 stuks dwarsliggers en 27.000 meter spoorstaaf. Omwonenden hebben veel geduld moeten opbrengen ten aanzien van de overlast en hinder, die de werkzaamheden met zich meebrachten.

In de kap zelf liggen vier reizigerssporen, drie goederensporen en twee HSL-sporen. Inmiddels is het station al sinds eind 2001 in gebruik. Alle reizigerssporen zijn sinds november 2003 in gebruik en twee van de drie goederensporen sinds maart 2004. Rond 2007 gaan ook het derde goederenspoor en de twee HSL-sporen in dienst.

In Barendrecht zijn ook twee onderdoorgangen gebouwd; de Gebroken Meeldijk en de Boezemweg (onderdeel van de gemeentelijke rondweg). De Gebroken Meeldijk is niet meer nodig voor autoverkeer en is dus enkel en alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De tot Boezemweg omgedoopte Verlengde Middeldijk is wel toegankelijk voor autoverkeer. Via deze onderdoorgangen kan het lokale verkeer de Kap kruisen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute